Ch-15 (AS-16 Kickback)

foto: https://rbase.new-factoria.ru/

 

Typ:  taktická letecká protizemní (Ch-15), protiradiolokační (Ch-15P) a protilodní (Ch-15S) balistická řízená střela

Určení:  ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi (Ch-15), pozemních radiolokačních stanic PVO (Ch-15P) a hladinových plavidel (Ch-15S)

Vyvinul:  Raduga

Verze:

Ch-15 – první sériově vyráběná modifikace střely typu Ch-15. Tento model slouží pro ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi a je opatřen inerciálním navedením a nukleární bojovou hlavicí. Do výzbroje VVS byla střela typu Ch-15 zařazena v roce 1980

Ch-15P – protiradiolokační modifikace střely typu Ch-15 s pasivním RL navedením a kumulativně-trhavou bojovou hlavicí. Do výzbroje VVS byl tento model zařazen v roce 1988

Ch-15S – protilodní modifikace střely typu Ch-15 s aktivním RL navedením a průbojně-trhavou bojovou hlavicí

Historie:  Vývoj letecké balistické protizemní řízené střely s raketovým pohonem na TPL typu Ch-15 (AS-16 Kickback) byl zahájen v roce 1974. Tento sovětský protějšek americké střely typu AGM-69 SRAM byl již od počátku považován za nástupce poněkud nepraktických těžkých okřídlených střel s raketovým pohonem na KPL řady Ch-22 (AS-4 Kitchen). Úspěšný průnik PVO protivníka měly přitom střele typu Ch-15 (AS-16 Kickback), stejně jako v případě americké střely typu AGM-69 SRAM, zajistit malé celkové rozměry v kombinaci s letem velmi vysokou rychlostí (M=5) po balistické křivce. Základem konstrukce draku střely typu Ch-15 (AS-16 Kickback) se stal nerealizovaný projekt střely typu Ch-2000. Státními zkouškami tato zbraň prošla na konci 70. let. Operačně plně způsobilou se přitom stala v roce 1980. Nejprve byla střela typu Ch-15 (AS-16 Kickback) začleněna do zbraňového systému středně těžkého dvoumotorového raketonosného a bombardovacího letounu typu Tu-22M3 (Backfire C). Později však rozšířila sortiment podvěsné výzbroje též čtyřmotorového raketonosného a bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A).

Uživatelé:  pouze SSSR

Nosič:  Tu-22M3 (‘Backfire C’) - 10 ks a Tu-160 (‘Blackjack A’) - 24 ks

Naváděcí systém:  Ch-15: inerciální systém (autopilot); Ch-15P: inerciální systém (autopilot) a pasivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na elektromagnetické záření emitované cílem); Ch-15S: inerciální systém (autopilot) a aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle); Po odpoutání od nosiče tato střela nejprve vystoupá do výšky okolo 40 000 m. Tomu následuje řízený balistický sestup rychlostí až M=5. V této fázi letu dochází k aktivaci pasivní (v případě modelu Ch-15P) nebo aktivní (v případě modelu Ch-15S) radiolokační samonaváděcí hlavice.

Pohon:  jeden raketový motor na TPL

Bojová hlavice:  Ch-15: nukleární o síle 350 kt; Ch-15P: kumulativně-trhavá o hmotnosti 150 kg; Ch-15S: průbojně-trhavá o hmotnosti 150 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: 4,78 m 
Průměr těla:   455 mm
Rozpětí stabilizátorů: 0,92 m
Startovací hmotnost: 1 200 kg
Max. rychlost: 5 400 km/h
Dosah:   150 - 300 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.10.2010