Ch-65

Typ:  taktická letecká protizemní řízená střela s plochou dráhou letu

Určení:  ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi

Vyvinul:  Raduga

Verze:

Ch-65 – základní modifikace střely typu Ch-65 s inerciálním navedením (s korekčním systémem TERCOM) v počáteční a střední fázi letu a pasivním TV navedením v koncové fázi letu určená pro ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi. Tento model je opatřen trhavou nebo kazetovou bojovou hlavicí.

Ch-65S – modifikace střely typu Ch-65 s aktivním RL koncovým navedením určená pro ničení hladinových cílů s minimální efektivní radiolokační odrazovou plochou 300 m2. Tento model je opatřen tříštivo-kumulativní bojovou hlavicí.

Ch-65SE – exportní od roku 1997 nabízená modifikace protilodní střely typu Ch-65S

Historie:  S taktickou střelou s plochou dráhou typu Ch-65 se již od počátku počítalo jako s méně výkonným doplňkem shodně koncipované strategické střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15 Kent). Počty těchto střel totiž striktně omezovala mezinárodní smlouva SALT-2 z roku 1979. Protože se zmíněné omezení týkalo všech střel s dosahem větším než 600 km, projektový dosah střely typu Ch-65 činil 500 až 600 km. Práce na projektu této zbraně se přitom rozeběhly na konci 80. let. Základní modifikace této zbraně vešla ve známost pod označením Ch-65 a sloužila, stejně jako těžší strategická střela typu Ch-55 (AS-15 Kent), pro ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi.Širší veřejnost se přitom mohla se střelou typu Ch-65 poprvé seznámit v roce 1993 na airshow v Abu Dhabi. V srpnu roku 1997, na moskevské airshow MAKS 97, si svůj veřejný debut odbyla též protilodní modifikace této zbraně. Protilodní verze střely typu Ch-65 přitom vešla ve známost pod označením Ch-65S a byla uzpůsobena pro ničení hladinových cílů s minimální efektivní radiolokační odrazovou plochou 300 m2. Na export byla tato zbraň uvolněna, pod označením Ch-65SE, ještě ten samý rok. O střely řady Ch-65 ale nakonec neprojevilo zájem ani VVS ani nikdo ze zahraničí.

Uživatelé:  žádní

Nosič:  Tu-22M3 (‘Backfire C’), Tu-95MS (‘Bear H’) a Tu-160 (‘Blackjack’) (v případě zahájení sériové výroby)

Naváděcí systém:  Ch-65: inerciální systém (autopilot) s korekčním systémem TERCOM (korekce letu porovnáváním snímaného terénu s terénem uloženým v paměti počítače) (navádění v počáteční a střední fázi letu) a pasivní TV samonaváděcí hlavice (navádění v koncové fázi letu) neznámého typu; Ch-65S/SE: inerciální systém (autopilot) se satelitním korekčním systémem (navádění v počáteční a střední fázi letu) a aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu)

Pohon:  jeden dvouproudový motor

Bojová hlavice:  Ch-65: trhavá či kazetová o hmotnosti 410 kg; Ch-65S/SE: tříštivo-kumulativní

 

 

 

TTD:    Ch-65 Ch-65S/SE
Délka: 6,04 m  6,04 m
Průměr těla:   514 mm 514 mm
Rozpětí křídla: 3,10 m 3,10 m 
Startovací hmotnost: 1 250 kg 1 250 kg
Max. rychlost: 840 km/h 840 km/h
Dosah:    500 - 600 km 250 - 280 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.10.2010