Ch-90 (AS-X-21)

Typ:  strategická letecká protizemní řízená střela s plochou dráhou letu kategorie stealth

Určení:  ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi

Vyvinul:  Raduga

Verze:

Ch-90 – základní bojová modifikace střely typu Ch-90 (AS-X-21)

GELA – výzkumná modifikace střely typu Ch-90 (AS-X-21). Tento model zastává roli vzdušné zkušebny hypersonických náporových motorů. Kromě toho slouží k výzkumu aerodynamiky letu při rychlostech do M=4,5. Nosičem výzkumného speciálu typu GELA se údajně stal speciálně upravený strategický bombardér typu Tu-95 (Bear).

Historie:  Vývoj perspektivního nástupce podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15 Kent), která se v roce 1983 stala hlavní zbraní strategických raketonosných letounů typu Tu-95MS (Bear H) a Tu-160 (Blackjack A), v podobě těžké hypersonické okřídlené střely typu Ch-90 (AS-X-21) byl zahájen v 80. letech. Zmíněná střela se měla stát hlavní zbraní nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160M a byla řešena jako „kachna“ s mohutným vřetenovitým trupem s polokruhovým lapačem náporové pohonné jednotky pod zploštělou přídí, kruhovou tryskou na zádi a dvojicí odhazovatelných vřetenovitých urychlovacích stupňů s raketovými motory na TPL na bocích, rozměrným sklápěcím křídlem s tvarem dvojité delty, malými pohyblivými lichoběžníkovými ploškami na přídi a nevelkou lichoběžníkovou SOP. Vývoj této zbraně probíhal v MKB Raduga za spoluúčasti institutu CAGI (Centrální institut aero- a hydrodynamiky). Výroba střely typu Ch-90 (AS-X-21) byla zahájena v roce 1986 a probíhala na lince závodu z Tušina. Produkce zmíněné zbraně se ale nakonec omezila na několik technologických exemplářů a tři letové prototypy. Na přelomu 80. a 90. let byl na bázi střely typu Ch-90 (AS-X-21) zhotoven výzkumný bezpilotní hypersonický prostředek typu GELA. Zmíněný stroj zastával roli vzdušné zkušebny hypersonických náporových motorů. Kromě toho sloužil k výzkumu aerodynamiky letu při rychlostech do M=4,5. První let v rámci programu GELA (nebo Ch-90) se údajně konal v prosinci roku 1987 na letecké základně Engels. Pozemní zkoušky pohonné jednotky prostředku typu GELA byly završeny v říjnu roku 1988. Posláním zmíněných zkoušek se stalo prověření činnosti pohonné jednotky tohoto stroje při rychlostech do M=4,5. Celý program Ch-90 (AS-X-21) ale již v roce 1992 zastavily rozsáhlé škrty ve zbrojním rozpočtu, což byl jeden z mnoha důsledků těžké ekonomické krize, která na počátku 90. let zachvátila všechny postsovětské státy, včetně Ruska. Výzkumný bezpilotní prostředek typu GELA byl široké veřejnosti poprvé prezentován v srpnu roku 1995 na moskevské airshow MAKS 95. Později se tento stroj stal součástí expozice musea raketové techniky MKB Raduga, které se nachází v Dubně.

Nosič:  Tu-160M (nerealizovaný projekt) - 2 ks

Naváděcí systém:  inerciální systém (autopilot) s korekčním systémem TERCOM (korekce letu porovnáváním snímaného terénu s terénem uloženým v paměti počítače). Bezprostředně po odpoutání od nosiče dochází k uvedení všech složených aerodynamických ploch do letové pozice. Následně se zažehne dvojice odhazovatelných prachových raketových jednotek. Ty tuto zbraň urychlí na cestovní rychlost (cca M=4 až 5). Teprve až po jejich vyhoření a odhození dochází k aktivaci letové náporové jednotky. Ke svému cíly se střela typu Ch-90 přibližuje ve výškách mezi 7 a 20 km.

Uživatelé:  žádní

Pohon:  jeden náporový motor a dva urychlovací raketové motory na TPL

Bojová hlavice:  dvě nukleární o síle po 200 kt. Zmíněné hlavice jsou schopny zasáhnout dva cíle, které se nacházejí ve vzdálenosti až 100 km od sebe.

 

 

 

TTD:     
Délka: cca 11 m
Průměr těla:   cca 1,8 m
Rozpětí křídla: cca 7 m
Startovací hmotnost: cca 15 000 kg
Max. rychlost: M=4,5
Letová výška: 7 000 až 20 000 m
Dosah:  3 000 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.9.2018