AVIC Morning Star (Qimingxing)

Výškový bezpilotní vzdušný prostředek na solární pohon typu Morning Star (čínsky Qimingxing) z dílny korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) má plnit funkci tzv. „presudo-satelitu“. Zmíněný stroj má tedy podnikat velmi dlouhé autonomní lety ve stratosféře malou rychlostí v zájmu civilního i vojenského sektoru. UAV typu Morning Star je řešen jako hornoplošník s velmi štíhlým trupem s hranatým profilem, velmi štíhlím lichoběžníkovým křídlem s rozpětím 20 m a ocasními plochami uspořádanými do tvaru kříže. Ocasní plochy tohoto stroje se přitom sestávají z jedné obdélníkové svislé plochy (SOP) a jedné hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Její instalace se přitom nachází přímo před SOP. Celá horní plocha křídla a hřbetu trupu UAV typu Morning Star je pokryta solárními panely. Pohon tohoto stroje obstarávají čtyři elektromotory. Každý z nich roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Instalace všech pohonných jednotek UAV typu Morning Star se přitom nachází na náběžné hraně křídla. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří pevný (nezatahovatelný) podvozek. Přestože má UAV typu Morning Star rozpětí celých 20 m, jeho hmotnost činí pouhých 18,9 kg. To je přitom zásluhou použití lehkých plastů, které jsou vyztuženy uhlíkovými vlákny, jako konstrukčního materiálu draku. Projekt UAV typu Morning Star byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Airshow China 2016, která se konala v listopadu roku 2016 v Zhuhai. Montáž prototypu tohoto stroje byla zahájena na konci roku 2017 a završena v červenci roku 2018. Do oblak se prototyp UAV typu Morning Star napoprvé vydal ten samý rok. Tomu přitom předcházely testy modelů tohoto stroje v aerodynamickém tunelu a letové zkoušky zmenšeného demonstrátoru s rozpětím 10 m. Zkušenosti, které se podařilo nastřádat v průběhu projektování, stavby a zkoušek UAV typu Morning Star, byly následně zužitkovány při vývoji většího šestimotorového UAV na solární pohon typu Morning Star 50 s rozpětím 50 m, který poprvé vzlétl v roce 2022.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové povelové + satelitní (?)

Pohon:       čtyři elektromotory neznámého typu

Vybavení:   ?

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 20 m
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 18,9 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: 20 000+ m
Max. dolet: ?
Operační rádius: ?
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.9.2022