Space Transportation Technology/Xiamen University Jiageng-1 / XTER-1

 

Bezpilotní technologický demonstrátor hypersonického dopravního prostředku typu Jiageng-1/XTER-1 je společným dílem pekingské společnosti Space Transportation Technology a Xiamen University of Aeronautics and Astonautics. Zmíněný stroj slouží k ověření technologií pro hypersonický let (rychlost přes M=5) a sestává se z hypersonického kluzáku typu XTER-1 a vícenásobně použitelné nosné rakety typu Jiageng-1. Kluzák typu XTER-1 lze považovat za čínský protějšek amerického experimentálního bezpilotního demonstrátoru typu Boeing X-51A, u kterého je vztlak vyvozován rázovými vlnami generovanými tvarem trupu. Čínský typ ale využívá hned dvě rázové vlny (a nikoliv jednu). Zatímco jedna z nich vzniká pod trupem, který je řešen jako vztlakové těleso, ta druhá je generována ve vstupním ústrojí pohonné jednotky v podobě typu XTER (Xiamen Turbine-Ejector Ramjet) z dílny Xiamen University. Přitom se jedná o motor kategorie TBCC (Turbine-based Combined Cycle Propulsion), tedy o kombinaci proudového a náporového motoru. Sací ústrojí zmíněného motoru je rozděleno na dva kanály, horní a dolní, a je opatřeno dělícími klapkami. Horní kanál je navíc rozdělen na další dva menší kanály. Zatímco jeden z nich zásobuje vzduchem proudový motor, ten druhý přivádí vzduch do spalovací komory ramjetu (náporového motoru), který se nachází za motorem proudovým. Naproti tomu dolní kanál slouží k urychlení spalování v komoře ramjetu na nadzvukovou rychlost (scramjet) při vysokých Machových číslech. Využití hned dvou rázových vln má přitom kluzáku typu XTER-1 zajistit hladší přechod ze supersonické rychlosti na rychlost hypersonickou, vyšší vztlak, větší dolet a nižší spotřebu paliva. Okřídlená nosná raketa typu Jiageng-1 je opatřena takřka hornoplošně uspořádaným šípovým křídlem s úhlem šípu náběžné hrany cca 60° a klasicky koncipovanými šípovými ocasními plochami s úhlem šípu náběžné hrany cca 50°. Ocasní plochy zmíněné rakety se přitom sestávají z jedné svislé plochy (SOP) a jedné středoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP). Raketa typu Jiageng-1 startuje kolmo a je poháněna raketovým motorem na tuhé pohonné látky (TPL). Kluzák typu XTER-1 je přitom schopna vynést do výšky 26 200 m a současně jej urychlit na 4 300 km/h. Po spálení paliva a odpoutání kluzáku typu XTER-1 raketa typu Jiageng-1 přechází do klouzavého letu. K přistání využívá padák. Ke svému prvnímu letu se sestava Jiageng-1/XTER-1 vydala dne 23. dubna 2019. Druhý zkušební let byl uskutečněn v prosinci toho samého roku. Testy zmíněného stroje probíhaly v poušti Gobi. Poznatky z programu Jiageng-1/XTER-1 by přitom měly následně najít uplatnění při vývoji hypersonického dopravního systému, který by měl být schopen dopravit náklad na jakékoliv místo za Zemi do pouhých dvou hodin. Podle všeho ale budou zužitkovány též při vývoji hypersonických zbraní.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  neznámý počet prototypů

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    žádná

Pohon:       jeden raketový motor na TPL (nosná raketa typu Jiageng-1) a jeden motor kategorie TBCC (kluzák typu XTER-1)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 2,50 m
Délka: 8,70 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 700 kg
Max. rychlost: 4 300 km/h
Praktický dostup: 26 200 m
Max. dolet: ?

 

 


 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.6.2023