CAGI RUMSŠVP

Typ:  experimentální bezpilotní ekranoplán

Určení:  ověření provozních charakteristik dopravního ekranoplánu s podvozkem na vzduchovém polštáři

Historie:  Nevelký rádiem ovládaný bezpilotní ekranoplán typu RUMSŠVP z dílny institutu CAGI (Centrální institut aero- a hydrodynamiky) vzešel z programu dopravních ekranoplánů s podvozkem na vzduchovém polštáři. Zmíněný program přitom kromě dvoumístného cvičného ekranoplánu počítá též s ekranoplány s přepravní kapacitou 20, 50 a 100 osob, které mají sloužit k obsluze Sibiře, Dálného severu a Dálného východu. Nejmenší z nich má být poháněn dvojicí turbovrtulových motorů a mít vzletovou hmotnost 10 t, délku cca 20 m a rozpětí cca 11 m. Z bezpečnostních důvodů nemá být jeho rychlost vyšší než 200 km/h. Ekranoplán typu RUMSŠVP má robustní krabicovitý trup s takřka čtvercovým průřezem, štíhlé hornoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru obdélníku a zdvojené ocasní plochy. Jeho ocasní plochy se sestávají z jedné hornoplošně uspořádané obdélníkové vodorovné plochy (VOP) a dvou obdélníkových svislých ploch (SOP). Instalace obou SOP se přitom nachází na koncích VOP. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice motorů, podle všeho elektromotorů. Zmíněné motory roztáčí třílisté tažné vrtule. Jejich instalace se přitom nachází uvnitř štíhlých gondol, které jsou uchyceny k horní ploše křídla. K okrajům břicha trupu ekranoplánu typu RUMSŠVP jsou uchyceny gondoly s mohutnými nafukovacími plováky, které zastávají roli vzletového a přistávacího zařízení a současně napomáhají zadržovat vzduch pod trupem. Zatímco zepředu je prostor mezi oběma plováky uzavřen pružnou manžetou, zezadu kapkou. Do takto ohraničeného prostoru pod trupem je pak vháněn vzduch za pomoci ventilátoru. Tím zde vzniká statický vzduchový polštář jako u klasického vznášedla. Poté, co se ekranoplán typu RUMSŠVP vznese na statický vzduchový polštář, přechází do dopředného letu. Při určité rychlosti pak pod jeho trupem vzniká dynamický vzduchový polštář. Jediný exemplář experimentálního bezpilotního ekranoplánu typu RUMSŠVP byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Hydroaviation Show 2016, která se konala v srpnu roku 2016 v Ghelendžiku. Zmíněný stroj ale figuroval též ve zprávě o pracích institutu CAGI na nových dopravních prostředcích pro oblasti Sibiře, Dálného severu a Dálného východu z března roku 2019.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Navádění:   rádiové-povelové

Pohon:       dva elektromotory (?) blíže nespecifikovaného typu

               

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Letová výška: ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.11.2023