Irkut MS-21-310

Typ:  modifikace středně těžkého dopravního letounu typu MS-21-300 pro domácí provozovatele

Určení:  přeprava osob na krátkých a středních tratích

Odlišnosti od letounu MS-21-300:

- instalace tuzemských dvouproudových motorů typu Aviadvigatěl PD-14 s max. tahem po 14 000 kp na místo importovaných dvouproudových motorů typu Pratt & Whitney PW1400G-JM s max. tahem po 14 000 kp

Historie:  U dvoumotorových středně těžkých dopravních letounů pro středně dlouhé tratě řady Irkut MS-21, které vznikly jako náhrada za letouny řady Tu-154/-154M (Careless A/B) a Tu-204/-214 značky Tupolev, se z počátku počítalo hned se dvěma alternativními pohonnými jednotkami. Zatímco letouny pro zahraniční zákazníky měly pohánět 14 000 kp motory typu PW1400G-JM americké značky Pratt & Whitney, pro letouny pro tuzemské zákazníky se počítalo s motorem typu PD-14 domácí značky Aviadvigatěl. Motor typu PD-14 se stal prvním dvouproudovým motorem pro civilní letouny, který byl vyvinit v Rusku po pádu SSSR. Typový certifikát přitom tento motor obdržel dne 15. října 2018, po završení rozsáhlého zkušebního programu, jehož součástí se kromě pozemních stendových zkoušek staly též letové zkoušky na vzdušné zkušebně typu Il-76LL. Motor typu PD-14 splňuje požadavky ruské normy AP-133, americké normy FAR-133 i evropské normy CS-E a dle výrobce má o nějakých 10 až 15 % nižší spotřebu paliva v porovnání s podobnými dvouproudovými motory předchozí generace. Jeho vzletový tah činí 14 000 kp. Z hlediska spotřeby paliva a dalších charakteristik přitom nikterak nezaostává za motorem typu PW1400G-JM. Objednávka prvních pěti motorů typu PD-14 pro potřeby programu MS-21 byla podepsána v lednu roku 2018. První tři z nich, dva pro letové zkoušky a jeden rezervní, byly dokončeny v závěru roku 2018 a zákazníkovi v podobě korporace Irkut formálně předány v roce 2019. Do závodu IAP z Irkutska ale tyto motory byly přepraveny až v lednu roku 2020. Modifikace základního variantu letounu typu MS-21, který nese označení MS-21-300 a je uzpůsoben k přepravě 163 až 211 osob, s instalací tuzemských motorů typu PD-14 nese označení MS-21-310. Prototyp letounu typu MS-21-310 (73055) se stal pátým prototypem letounu typu MS-21 v celkovém pořadí (první čtyři prototypy tohoto stroje byly dokončeny ve verzi MS-21-300 poháněné motory typu PW1400G-JM) a brány závodu IAP opustil dne 6. listopadu 2020. Rolovací zkoušky tohoto stroje se rozeběhly dne 9. prosince toho samého roku. Do oblak se prototyp MS-21-310 (73055) napoprvé vydal dne 15. prosince 2020. V průběhu prvního letu, který trval 1 h a 25 min, byla prověřována stabilita a ovladatelnost tohoto stroje při letu ve výškách do 3 500 m a rychlostech do 450 km/h. Dne 22. června 2021 byl prototyp MS-21-310 (73055) přelétnut z podnikového letiště irkutského závodu IAP  na letiště Uljanovsk-Vostočnyj, kde sídlí společnost Spekt-Avia. Zde tento stroj obdržel finální nástřik. Do té doby létal pouze v základové barvě. Poté, dne 7. července toho samého roku, byl přelétnut na letiště Žukovskij, aby se připojil ke čtyřem prototypům modelu MS-21-300. Krátce nato si prototyp MS-21-310 (73055) odbyl svůj veřejný debut na moskevském aerosalonu MAKS 2021, který se konal ten samý měsíc. V listopadu roku 2021 byl zase tento stroj poprvé prezentován v zahraničí, a to na aerosalonu Dubai Airshow 2021. Speciálně pro potřeby prezentace na této airshow byl prototyp MS-21-310 (73055) opatřen interiérem kabiny cestujících, který byl rozdělen do dvou tříd, obchodní a ekonomické. Se završením certifikačních zkoušek modelu MS-21-310 se tehdy počítalo ve druhém čtvrtletí roku 2022. Zahájení sériové výroby tohoto modelu bylo naplánováno na rok 2024. Dle původních plánů se měl na programu MS-21-310 podílet ještě první letový prototyp modelu MS-21-300 (73051). Později nicméně padlo rozhodnutí, aby byly motory typu PD-14 opatřeny všechny již dokončené exempláře modelu MS-21-300. Se sériovou výrobou modelu MS-21-300 se totiž přestalo počítat. Zavedení tohoto modelu do výroby totiž zcela znemožnily sankce ze strany západních zemí za ruskou invazi na Ukrajinu, která byla započata dne 24. února 2022. Konverzí na druhý prototyp letounu typu MS-21-310 přitom letoun MS-21-300 (73051) prošel v Irkutsku, kam byl přelétnut, dne 22. prosince 2021, ze Žukovského. Záměna motorů typu PW1400G motory typu PD-14 se ale neobešla bez celé řady změn. Motor typu PD-14 má totiž nejen odlišné rozměry, ale i odlišné upevnění, systém dávkování paliva a systém řízení. Remotorizace letounu MS-21-300 (73051) byla završena dne 12. září 2022. Do oblak se tento stroj za pomoci motorů typu PD-14 napoprvé vydal dne 7. října toho samého roku. Zmíněný let trval okolo 3 h a 20-ti min a letoun MS-21-310 (73051) v jeho průběhu dosáhl výšky 11 300 m a rychlosti 870 km/h. V Irkutsku tento stroj vykonal ještě dva zkušební lety. Poté, dne 12. října toho samého roku, byl přelétnut zpět do Žukovského, aby se mohl zapojit do programu certifikačních zkoušek. Letoun typu MS-21 se ale nakonec nedočká výroby ani ve verzi MS-21-310, neboť ani tu není za sankčních podmínek možné vyrábět. Důvodem toho je skutečnost, že se v konstrukci zmíněného letounu nachází velký počet komponent západní výroby. První výrobní modifikací letounu typu MS-21 se proto stane až model MS-21-310RUS, u kterého budou všechny importované komponenty nahrazeny komponentami ruské výroby.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy (ten druhý přitom vznikl konverzí prvního letového prototypu letounu typu MS-21-300)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PD-14 s max. tahem po 14 000 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    163, 181 nebo 211 osob (užitečné zatížení tohoto modelu činí 22 600 kg) 

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 35,90 m 
Délka:   42,30 m
Výška: 11,50 m 
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 



Poslední úpravy provedeny dne: 4.5.2023