YJ-6/-61 (CAS-1A/B Kraken)

Těžká letecká podzvuková okřídlená protilodní řízená střela s plochou dráhou letu typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) z dílny institutu CHETA (China Hai-Ying Electro-Mechanical Technology Academy), dříve známého jako Third Space Academy, slouží k ničení rozměrných hladinových cílů. Zmíněná střela je leteckou modifikací protilodní řízené střely „pobřežního“ protilodního raketového komplexu typu HY-2 (CSSC-3 Seersucker), která není ničím jiným, než bezlicenční kopií sovětské střely palubního protilodního raketového komplexu typu P-15 (SS-N-2 Styx). Od svého „pozemního“ předchůdce se tato střela odlišuje zejména absencí startovacího stupně s urychlovacím raketovým motorem na TPL. Po koncepční stránce je tedy střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) řešena jako středoplošník s doutníkovitým trupem s kruhovým průřezem a zaoblenou špicí, křídlem s tvarem dvojité delty a konvenčně pojatými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Ty se přitom sestávají z jedné svislé plochy a dvou vodorovných ploch s výrazným záporným vzepětím. Střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) se stala, v počtu dvou exemplářů, součástí zbraňového systému raketonosného letounu typu H-6D (Badger) z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation) z Xianu, který zase není ničím jiným, než modifikací sovětského podzvukového středně těžkého bombardovacího letounu typu Tu-16 (Badger A). Vývoj střely typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) byl zahájen v roce 1966. Krátce nato, v dubnu roku 1969, ale veškeré práce na toto téma úplně zastavila tzv. „Velká kulturní revoluce“. Ta přitom měla upevnit absolutistickou moc tehdejšího čínského vůdce Mao Ce-tunga a na místo toho uvrhla ČLR na celých 10 let (1966 až 1976) do fatálního hospodářského a politického chaosu. Vývoj střely typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) a nosiče této zbraně v podobě letounu typu H-6D (Badger), zpočátku známého jako H-6IV, se proto nepodařilo obnovit dříve než v září roku 1975. S oficiální zelenou se ale veškeré práce na toto téma setkaly až v říjnu roku 1977. Vývoj střely typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) se proto nakonec zatáhl až do roku 1979. Ten samý rok se podařilo završit též vývojové práce na palubním radiolokátoru nosiče této zbraně v podobě typu HL-6D (Type 245). Ten byl přitom schopen spolehlivě zachytit pozemní cíl při letu ve výškách mezi 1 000 m a 9 000 m. Z jednoho z křídleních závěsníků letounu typu H-6D (Badger) střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) vůbec poprvé odstartovala dne 6. prosince 1981. Tehdy ale ještě šlo o zkušební exemplář této zbraně bez instalace naváděcího systému a bojové hlavice. První úspěšný ostrý test této zbraně byl uskutečněn dne 19. června 1982. Tehdy byly vypuštěny celkem tři střely typu YJ-6 (CAS-1A Kraken). Svůj cíl přitom neminula ani jedna z nich. V průběhu roku 1984 bylo, v rámci certifikačních zkoušek, odpáleno dalších sedm střel tohoto typu. Svého cíle přitom dosáhly čtyři z nich. Za operačně plně způsobilou byla střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken), spolu se svým nosičem v podobě letounu typu H-6D (Badger), oficiálně prohlášena v prosinci roku 1985. To již ale bylo možné tuto první leteckou protilodní řízenou střelu čínské výroby považovat za morálně zastaralou techniku. Střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) totiž vycházela ze sovětských technologií 50. let. To samé přitom platilo i pro nosič této zbraně v podobě letounu typu H-6D (Badger). Dle některých zdrojů byla střela typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) později začleněna, v jednom exempláři, též do zbraňového systému lehkého taktického bombardéru typu H-5 (Beagle), který zase vycházel ze sovětského letounu typu Il-28 (Beagle). Tuto informaci ale nelze nijak potvrdit. Protože čínské pokusy o vyjednání nákupu moderních středně těžkých nadzvukových bombardovacích a raketonosných letounů typu Tu-22M3 (Backfire C) ruské výroby, které byly učiněny na počátku 90. let, vyšly zcela naprázdno, PLANAF se nakonec na archaické raketonosce typu H-6D (Badger) muselo plně spoléhat až do poloviny prvního desetiletí 21. století. Teprve až poté poslání těchto letounů převzal pokročilejší raketonosný letoun typu H-6G (Badger), který zastává roli nosiče čtyř podstatně modernějších protilodních řízených střel typu YJ-83K.

Verze:    

YJ-6 (C-601) (CAS-1A Kraken) – první sériově vyráběná modifikace střely typu YJ-6 s aktivním RL navedením v koncové fázi letu

YJ-61 (C-611) (CAS-1B Kraken) – pokročilá modifikace střely typu YJ-6 s instalací nové samonaváděcí radiolokační hlavice, která pracuje v aktivním, poloaktivním i pasivním módu, a vylepšené pohonné jednotky. Protože kapalinový raketový motor střely typu YJ-61 využívá energičtější okysličovadlo, tato střela má v porovnání se svým předchůdcem v podobě střely typu YJ-6 znatelně větší dolet. Střela typu YJ-61 vznikla v polovině 90. let.

Uživatelé:  ČLR a Irák

Nosič:  H-6D/B-6D (Badger) – 2 ks

Naváděcí systém:  YJ-6: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); YJ-61: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + poloaktivní-aktivní-pasivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření palubního radiolokátoru nosiče od cíle, odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle nebo elektromagnetické záření emitované cílem) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu)

Pohon:  jeden raketový motor na KPL neznámého typu

Bojová hlavice:  průbojně-trhavá o hmotnosti 513 kg

 

 

 

TTD:     YJ-6 YJ-61
Délka: 7,10 m  7,36 m
Průměr těla:   760 mm 760 mm
Rozpětí křídla: 2,40 m 2,40 m
Startovací hmotnost: 2 440 kg 2 440 kg
Max. rychlost: M=0,9 M=0,9
Dosah:   95 - 100 km 180 - 200 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.1.2014