ENIKS E17M

Bezpilotní vzdušný prostředek typu E17M z dílny společnosti ENIKS zastává roli vzdušného terče při výcviku obsluh pozemních systémů PVO a při zkouškách nových protivzdušných zbraní. Bezpilotní vzdušný terč typu E17M vznikl jako nástupce bezpilotního vzdušného terče typu E95M a primárně slouží k imitaci malých a obratných bezpilotních vzdušných prostředků, naváděných klouzavých pum a okřídlených střel s plochou dráhou letu. Za pomoci tohoto stroje lze ale omezeně imitovat též taktické bojové letouny a vrtulníky. Bezpilotní vzdušný terč typu E17M má štíhlý válcovitý trup s ogivální „špicí“ a dvě tandemově uspořádaná přímá křídla. Zatímco přední křídlo je umístěno na hornoplošné pozici, zadní křídlo má dolnoplošné uspořádání a je opatřeno lichoběžníkovými winglety. Bezpilotní vzdušný terč typu E17M byl vyprojektován hned ve třech modifikacích, jedné bezmotorové (E17MV) a dvou motorizovaných (E17MT a E17MP). Zatímco pohon modelu E17MT obstarává malý proudový motor, model E17MP pohání pulzační motor typu K176. Ten má přitom o nějakých 20% vyšší tah než pulzační motor typu M134, který pohání bezpilotní vzdušný terč typu E95M. Díky tomu tento model má přibližně o 150 km/h vyšší rychlost než typ E95M. Instalace pohonné jednotky modelu E17MT a E17MP se přitom nachází v sekci, která je uchycena k zadní části trupu (na místo koncového ogiválního aerodynamického krytu). Bezpilotní vzdušný terč typu E17M vzlétá buďto z pozemního pneumatického katapultu nebo z podvěsu pilotovaného letounu či vrtulníku a přistává na padáku. „Pozemní“ varianta tohoto stroje přitom využívá shodné startovací zařízení a shodné řídící stanoviště jako jeho vývojový předchůdce v podobě bezpilotního vzdušného terče typu E95M. „Letecká“ varianta bezpilotního vzdušného terče typu E17M má zase menší rozpětí zadního křídla než varianta „pozemní“. Zmíněný stroj může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Jeho činnost lze z pozemního řídícího stanoviště řídit až do vzdálenosti 70 km. Bezpilotní vzdušný terč typu E17M byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Armija-2017, která se konala v Kubince. Na výstavě Armija-2018, která se konala rok nato, byl tento stroj již k vidění ve všech třech zmíněných verzích. Tehdejší plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek na konci roku 2018.

Verze:

E17MV – bezmotorová klouzavá modifikace bezpilotního vzdušného terče typu E17M. K zádi trupu tohoto modelu je na místo motorové sekce uchycen ogivální aerodynamický kryt. Od motorizovaných verzí E17MT a E17MP se ale tento model odlišuje též instalací štíhlé zdvojený kýlovky.

E17MT – motorizovaná modifikace bezpilotního vzdušného terče typu E17M s instalací proudového motoru v zadní části trupu

E17MP – motorizovaná modifikace bezpilotního vzdušného terče typu E17M s instalací pulzačního motoru typu K176 v zadní části trupu

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

E17MV

 

Navádění:   inerciání + rádiové-povelové

Pohon:       žádný        

Vybavení:   radiolokační odrážeč

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3,40 m
Délka:   3,10 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 80 kg
Max. rychlost: 700 km/h
Operační výška:   50 až 9 000 m
Operační rádius:    70 km
Vytrvalost letu:    ?

 

 

 

E17MT

 

Navádění:   inerciání + rádiové-povelové

Pohon:        jeden proudový motor neznámého typu     

Vybavení:   radiolokační odrážeč

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3,40 m
Délka:   3,10 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 75* kg
Max. rychlost: 360** km/h
Operační výška:   50 až 4 000 m
Operační rádius:    70 km
Vytrvalost letu:    60 min

 

 

 

* ve variantě startující ze země, resp. 70 kg ve variantě startující z podvěsu pilotovaného letounu

** ve variantě startující ze země, resp. 400 km/h ve variantě startující z podvěsu pilotovaného letounu

 

 

E17MP

 

Navádění:   inerciání + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pulzační motor typu K176     

Vybavení:   radiolokační odrážeč

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3,40 m
Délka:   3,10 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 80* kg
Max. rychlost: 320** km/h
Operační výška:   50 až 3 000 m
Operační rádius:    70 km
Vytrvalost letu:    40 min

 

 

* ve variantě startující ze země, resp. 75 kg ve variantě startující z podvěsu pilotovaného letounu

** ve variantě startující ze země, resp. 380 km/h ve variantě startující z podvěsu pilotovaného letounu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.12.2018