Irkut Irkut-850

Volitelně pilotovaný víceúčelový vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu Irkut-850 z dílny společnosti Irkut slouží k monitorování oblastí, vyhledávání, identifikování a zaměřování pozemních objektů a dopravě nákladu do obtížně přístupných lokalit. Zmíněný stroj není ničím jiným, než modifikací dvoumístného motorizovaného kluzáku typu Stemme S-10VT německé výroby. Zmíněný stroj má protáhlý vřetenovitý trup s výrazně rozšířenou příďovou partií s širokou pilotní kabinou. Pilotní kabina tohoto stroje je přitom opatřena jednodílným výklopným (směrem dopředu) překrytem s neděleným zasklením. Přímo za pilotní kabinou UAV typu Irkut-850 se nachází instalace pomocné pohonné jednotky v podobě 115 hp pístového motoru typu Rotax 914F. Zmíněný motor roztáčí jednu dvoulistou tažnou vrtuli, kterou lze kompletně zatáhnout pod potah špice trupu. Zásoba paliva přitom činí 70 kg. Křídlo tohoto stroje je umístěno na hornoplošné pozici a má značnou štíhlost a sklopitelné vnější části. Ocasní plochy UAV typu Irkut-850 se sestávají z jedné lichoběžníkové SOP a jedné VOP s tvarem lichoběžníku a zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „T“. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu Irkut-850 tvoří tříbodový kolový podvozek ostruhového typu. Zatímco hlavní podvozky jsou řešeny jako zatahovatelné a zatahují se (směrem k podélné ose trupu) do břicha přední části trupu, na úrovni náběžné hrany křídla, ostruhový podvozek je řešen jako pevný. Zmíněný podvozek přitom umožňuje činnost i z nezpevněných VPD. Zařízení, které UAV typu Irkut-850 umožňuje létat bez pilota, je instalováno uvnitř pilotní kabiny, na místo pravého pilotního sedadla. Kromě toho se tento stroj od motorizovaného kluzáku typu Stemme S-10VT odlišuje instalací dvou štíhlých vřetenovitých kontejnerů s užitečným zatížením pod křídlem. Zmíněné kontejnery mohou přitom mimo jiné ukrývat elektro-optický pozorovací systém, digitální fotoaparát a laserový radar (LIDAR). UAV typu Irkut-850 může operovat s pilotem i bez pilota bez nutnosti předchozí konverze. Bez pilota na palubě tento stroj může působit ve vzdálenosti až 200 km od pozemní řídící stanice, a to buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem ze země. Součástí celého komplexu typu Irkut-850 jsou dva UAV typu Irkut-850, pozemní řídící stanoviště a prostředky pro technické zajištění provozu UAV. Obsluhu zmíněného komplexu obstarávají dva operátoři. Zatímco jeden z nich se věnuje pilotáži, ten druhý má na starosti obsluhu užitečného zatížení. Svůj veřejný debut si UAV typu Irkut-850 odbyl na moskevské airshow MAKS 2005, která se konala v srpnu roku 2005. V rámci zmíněné airshow navíc tento stroj zajišťoval dohled nad bezpečností.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ?

 

 

 

Posádka:    jeden pilot (v pilotované konfiguraci)

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové (v bezpilotní konfiguraci)

Pohon:        jeden pístový motor typu Rotax 914F rakouské výroby s max. výkonem 115 hp

Vybavení:   TV kamera, IČ kamera, digitální fotoaparát a laserový radiolokátor (LIDAR)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 23,00 m
Délka:   8,42 m
Výška: 1,80 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 860 kg
Max. rychlost: 270 km/h
Cestovní rychlost: 160 km/h
Praktický dostup: 9 000 m
Operační rádius: 200 km
Vytrvalost: 12 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.1.2019