CSSRC XTW-5

Typ:  námořní hlídkový ekranoplán

Určení:  pobřežní hlídková činnost a pátrací a záchranná činnost na moři

Historie:  Poznatky získané v průběhu letových zkoušek ryze experimentálních ekranoplánů typu XTW-1 až XTW-4, jejichž prototypy vznikly v letech 1989 až 1999, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu svého prvního operačního plavidla této kategorie, které vešlo ve známost jako XTW-5. Tento stroj byl přitom určen pro námořní hlídkovou činnost a po koncepční stránce vycházel z modelu XTW-4. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech navzájem propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-4 vykazoval menší hmotností, na místo 670 hp turbovrtulových jednotek typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG obdržel slabší 394 hp pístové motory typu Lycoming IO-720. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu PT6A-15AG vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však třílisté vrtule na místo vrtulí pětilistých. Dále lze tento model od experimentálního XTW-4 snadno rozpoznat díky instalaci nevelkého plochého válcovitého krytu na horní ploše VOP. Jediný známý exemplář ekranoplánu XTW-5 vznikl v roce 2003. Jakékoliv další informace o stavu tohoto programu nejsou zatím bohužel k dispozici.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden exemplář

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

 

Posádka:    7 až 8 osob

Pohon:       dva pístové motory typu Lycoming IO-720 americké výroby s max. výkonem po 394 hp     

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 200 kg
Max. rychlost: ?
Letová výška:   do 2 m
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012