Harbin Y-12F

Typ:  lehký víceúčelový letoun s krátkým vzletem a přistáním; vývojový derivát letounu typu Y-12E

Určení:  doprava osob na místních linkách, přeprava nákladu, odsun raněných, shoz výsadku, námořní hlídková činnost, pátrací/záchranná činnost, letecké snímkování, geologický průzkum a umělé iniciování srážek

Odlišnosti od letounu Y-12E:

- nový trup s aerodynamicky více vytříbeným profilem a větším vnitřním objemem. Na bocích kabiny tohoto modelu se navíc nachází větší počet hranatých okének s menšími rozměry  (šest na pravoboku a sedm na levoboku). Zadní pravé a přední levé okénko kabiny tohoto modelu je přitom součástí nouzového výstupu. Přímo za posledním levým okénkem se nacházejí vstupní dveře.

- instalace nového křídla s větším rozpětím (19,89 m vs 17,24 m) a plochou. Křídlo tohoto modelu navíc postrádá vzpěry.

- instalace zatahovatelnému podvozku na místo podvozku pevného. Zatímco příďový podvozek se zasouvá (proti směru letu) do špice trupu, hlavní podvozky se zatahují (směrem k podélné ose trupu) do mohutné zaoblené gondoly, která vystupuje z břicha střední části trupu, v oblasti pod křídlem. Zmíněné podvozkové gondoly jsou přitom zhotoveny, stejně jako špice trupu, z kompozitu (zbytek draku tohoto stroje je vyroben ze slitin hliníku).

- instalace 1 100 hp motorů typu PT6A-65B na místo motorů typu 620 hp motorů typu PT6A-135A

- instalace pětilistých vrtulí typu Hartzell HC-B5MA-3/M10876AN na místo čtyřlistých vrtulí typu Hartzell HC-D4N-3N/D9511FK

- modifikovaný interiér kabiny. Součástí vybavení kabiny tohoto modelu v 19-ti místné dopravní úpravě jsou též stropní police pro příruční zavazadla. Ty všechny předchozí verze letounu typu Y-12 postrádaly. V nákladní úpravě lze zase do kabiny tohoto modelu umístit tři standardní kontejnery LD3, což u předchozích verzí letounu typu Y-12 nebylo možné.

- instalace avionického vybavení Primus Apex americké značky Honeywell. Součástí avionického vybavení tohoto modelu jsou mimo jiné též čtyři multifunkční displeje (MFD).

Historie:  Lehký dvoumotorový turbovrtulový víceúčelový letoun typu Y-12F z dílny společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu i přes své označení není pouhou modifikací letounu typu Y-12. Zmíněný letoun je kvalitativně novým strojem, který s typem Y-12 sdílí pouze celkové uspořádání. Letoun typu Y-12F má totiž zcela nový trup s aerodynamicky více vytříbeným profilem a větším vnitřním objemem, nové křídlo bez vzpěr a zatahovatelný (a nikoliv pevný) podvozek. Jeho pohon navíc obstarávají turbovrtulové motory s podstatně větším výkonem (1 100 hp vs 620 hp). Díky tomu lze do kabiny tohoto stroje naložit náklad do celkové hmotnosti až 3 000 kg (např. tři standardní nákladové kontejnery typu LD3), zatímco nákladový prostor předchozího modelu z řady Y-12, který nese označení Y-12E, pojme náklad do celkové hmotnosti pouhých 1 984 kg. Tohoto svého předchůdce ale letoun typu Y-12F překonává též rychlostí (480 km/h vs 300 km/h) a doletem (2 300 km vs 1 340 km). Vývoj letounu typu Y-12F byl zahájen v dubnu roku 2005 v přímé reakci na nevalné úspěchy letounů řady Y-12 na mezinárodním trhu. První prototyp tohoto stroje (B-1233L) brány závodu z Harbinu opustil dne 19. prosince 2010 a do oblak se napoprvé vydal dne 29. prosince toho samého roku. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. CAAC (Civil Aviation Administration of China) čínský typový certifikát letounu typu Y-12F vydalo dne 10. prosince 2015. Dne 22. února 2016 byl tomuto stroji vystaven též, americkým úřadem FAA (Federal Aviation Administration), americký typový certifikát. Dne 30. června 2018 navíc FAA vydalo doplňkový certifikát pro jeho autopilota. Mezitím, dne 28. prosince 2016, výrobce podal žádost EASA (European Union Aviation Safety Agency) o vydání evropského typového certifikátu pro typ Y-12F. Tomu následovala poněkud zdlouhavá jednání mezi EU a ČLR ohledně důvěryhodnosti CAAC a způsobilosti této organizace objektivního posouzení způsobilosti letecké techniky a její komponent pro civilní provoz. Z tohoto důvodu byl letounu typu Y-12F evropský certifikát vystaven až dne 13. července 2023. Zmíněný stroj se tak stal vůbec prvním čínským letadlem, kterému byl vystaven evropský certifikát o letové způsobilosti. Současně se letoun typu Y-12F stal prvním čínským letadlem majícím certifikát o letové způsobilosti od amerického FAA i evropské EASA současně. Díky tomu zmíněný stroj může na světovém trhu plnohodnotně konkurovat lehkým dvoumotorovým hornoplošníkům západní výroby, jakým je např. kanadský typ DHC-6 Twin Otter, polský typ M-28, český typ L-410NG či americký typ SkyCourier. Kolik objednávek se výrobci podařilo pro letoun typu Y-12F získat, není ale známo. Známo přitom není ani to, kolik těchto strojů bylo vyrobeno. Každopádně na několika čínských a ruských aerosalonech byl prezentován předváděcí exemplář letounu typu Y-12F v barvách konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) s třemi různými registracemi (B-086L, B-00AQ a B-00PW). Ve všech třech případech se ale podle všeho jednalo shodný letoun (v.č.002), který byl dne 15. června 2020 předán, s novou registrací B-10Z5, společnosti China Flying Dragon. Provozovatelem dalšího letounu typu Y-12F (B-50AS) se stala, někdy na přelomu let 2016 a 2017, východní divize CMS (China Marine Surveillance). V listopadu roku 2018 se ale shodný stroj objevil, s novou registrací B-0AHS, na Airshow China 2018. Dva roky nato byl pak nabízen k prodeji s novou registrací N812FF.

Verze:

Y-12F – základní výše popsaná modifikace letounu typu Y-12F. Prototyp tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal dne 29. prosince 2010.

Y-12F (hlídkový) – speciální námořní hlídková modifikace letounu typu Y-12F. Tento model se vyznačuje instalací polokapkovitého dielektrického krytu na hřbetu trupu, přímo mezi křídlem a SOP. Hlídkový speciál Y-12F vznikl v jediném exempláři (B-50AS). Jeho provozovatelem se stala, někdy na přelomu let 2016 a 2017, východní divize CMS (China Marine Surveillance). CMS je přitom polovojenskou námořní organizaci zodpovědnou za ostrahu čínských teritoriálních vod, která od roku 2013 spadá pod velení SOA (State Oceanic Administration). Domovskou základnou zmíněného stroje se stalo letiště Zhoushan, které se nachází nedaleko Shaghaie. Odtud přitom letoun Y-12F (B-50AS) mohl podnikat hlídkové lety nad vodami Jihočínského moře.

Y-12F (pro geofyzikální průzkum) – speciální modifikace letounu typu Y-12F pro geofyzikální průzkum. Tento speciál k vyhledávání ložisek nerostných surovin využívá metodu elektromagnetického odporové sondování, která je známa pod zkratkou TDEM (Time Domain Electromagnetic Method). Jediný exemplář zmíněného speciálu (B-00KE) vznikl konverzí prototypu základního modelu Y-12F (B-1233L) a do oblak se napoprvé vydal dne 10. října 2020. viz. samostatný text

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp a nejméně dva sériové stroje

Uživatelé:  ČLR (CMS a China Flying Dragon)

 

 

 

Posádka:   dva piloti

Pohon:      dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-65B kanadské výroby s max. výkonem po 1 100 hp

Radar:       povětrností radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   19 osob (v dopravním provedení), 8 osob (v salónním dopravní provedení pro přepravu VIP), 25 plně vyzbrojených výsadkářů (ve výsadkovém provedení) nebo náklad do celkové hmotnosti 3 000 kg (v nákladním provedení), přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 7,30 m x 1,90 m x 1,85 m

Výzbroj:    žádná

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 19,89 m
Délka: 16,47 m
Výška: 5,99 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 8 400 kg
Max. rychlost: 480 km/h
Praktický dostup: 7 000 m
Max. dolet: 2 300* km

 

 

* 1 300 km s 19-ti cestujícími, resp.770 km s nákladem o hmotnosti 3 000 kg

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.1.2023