Xian Y-20B Roc (Kungpeng) 

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Y-20A

Určení:  doprava nákladu a vojáků do blízkosti fronty, přeprava a shoz výsadku, shoz nákladu na padácích a odsun raněných

Odlišnosti od letounu Y-20A:

- instalace dvouproudových motorů typu WS-20 čínské konstrukce uvnitř znatelně mohutnějších křídelních gondol na místo méně výkonných dvouproudových motorů typu WS-18 (kopie ruského typu D-30KP-2)

- vestavba reflektoru neznámého určení do horní části náběžné hrany SOP

Historie:  První výrobní modifikace čtyřmotorového proudového strategického transportního letounu typu Y-20 nese označení Y-20A a je poháněna 12 500 hp dvouproudovými motory typu D-30KP-2 ruské značky Aviadvidatěl, které se vyznačují nízkým obtokovým poměrem, nebo čínskými kopiemi těchto pohonných jednotek, známými jako WS-18. Motory typu WS-18 (D-30KP-2) ale neumožňují využívat potenciál konstrukce letounu typu Y-20A v plném rozsahu. Tak např. nosnost letounu typu Y-20A s těmito pohonnými jednotkami činí 60 t, resp. 68 t při výrazně sníženém doletu, zatímco konstrukce trupu tohoto stroje je dimenzována na zatížení až 90 t. Z tohoto důvodu jsou motory typu WS-18 (D-30KP-2) s nízkým obtokovým poměrem považovány pouze za přechodové řešení do doby, než se podaří dokončit vývoj silnějšího motoru typu WS-20 s vysokým obtokovým poměrem. Zmíněný motor vychází z motoru typu WS-10, který zajišťuje pohon stíhacích letounů řady J-10 (Firebird) a J-11 (Flanker), a má odlišnou sekci kompresoru, jiný systém elektronického řízení a novou turbínu. Při tahu řádu 14 000 kp by přitom měl mít přibližně shodnou hmotnost jako 12 500 kp motor typu WS-18 (D-30KP-2). Letové zkoušky motoru typu WS-20 na vzdušné zkušebně typu Il-76LL, která vznikla konverzí pátého exempláře vzdušného telemetrického měřícího stanoviště typu „976“ (Mainstay C), se rozeběhly v roce 2013. Plně dokončit se vývoj zmíněné pohonné jednotky podařilo osm let nato. Modifikace letounu typu Y-20A s instalací čtyř motorů typu WS-20 vešla ve známost jako Y-20B. První prototyp tohoto modelu (černá 7810) se do oblak údajně napoprvé vydal v listopadu roku 2020. Na satelitním snímku domovského letiště zkušebního centra CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanlinagu z října roku 2021 bylo již možné identifikovat dva exempláře letounu typu Y-20B. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny nejméně tři prototypy tohoto stroje (7810, 7811 a 7812). V listopadu roku 2022 byl letoun typu Y-20B zachycen v průběhu předávacích zkoušek. Ze snímku, který pochází z března roku 2023, je patrné, že se tento model již nachází ve zkušebním provozu u PLAAF. Další snímek letounu typu Y-20B v barvách PLAAF se na internetu objevil v listopadu toho samého roku. To dokládá, že byly v roce 2023 vyrobeny další letouny tohoto typu. Ze snímku areálu společnosti XAC z března roku 2024 je patrné, že byly vyrobeny další letouny typu Y-20B. Se zahájením dodávek letounů typu Y-20B počáteční série se počítá v tomto roce. Výkonnostní parametry letounu typu Y-20B zatím nejsou známy. Podle všeho ale tento stroj bude za americkým transportním letounem typu C-17A Globemaster III svými výkony zaostávat. Důvodem toho je skutečnost, že pohonné jednotky letounu typu C-17A ofukují spodní plochu vztlakových klapek, což zvyšuje jejich účinnost, zatímco u letounu typu Y-20B nikoliv. Letoun typu Y-20B je nabízen též na export, a to pod označením Y-20BE.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně tři prototypy a neznámý počet sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu WS-20 s max. tahem cca po 14 000 kp

Radar:        navigační radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný ve špici trupu

Vybavení:   - obranné: výstražný RL systém, výstražný laserový systém a výmetnice klamných RL/IČ cílů (po jednom páru na břichu přední a na bocích zadní části gondol hlavních podvozků)   

Kapacita:    ?

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,35 m 
Délka:   47,05 m
Výška: 15,07 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.3.2024