Changhe Z-8K/KA/KH

Typ:  vojenská pátrací-záchranná modifikace středně těžkého civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F

Určení:  vyhledávání a vyzvedávání pilotů havarovaných nebo sestřelených letounů

Odlišnosti modelu Z-8K od modelu Z-8F:

- instalace motorů typu WZ-6C tuzemské výroby na místo motorů typu PT6A-67B kanadské značky Pratt & Whitney Canada

- instalace vojenského avionického vybavení

- instalace kopulovitého krytu radiolokátoru na špici trupu alá Z-8/-8J

- instalace štíhlého zaobleného dielektrického krytu na špici trupu, přímo pod o poznání větším kopulovitým krytem antény povětrnostního radiolokátoru. Zmíněný kryt s největší pravděpodobností ukrývá anténu radiolokátoru pro sledování terénu při letu v malé výšce nad zemí. Jeho instalaci ale obdržely pouze některé exempláře tohoto stroje.

- instalace pátracího světlometu na pravém boku špice trupu, přímo pod postranními okénky pilotní kabiny

- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického pozorovacího systému na pravém okraji člunovitého břicha špice trupu

- instalace elektricky ovládaného navijáku na pravém boku přední části trupu, přímo nad dveřmi nákladové kabiny

- instalace snímačů výstražného RL systému na bocích špice trupu

- instalace výmetnic klamných cílů na bocích zadní části trupu

Historie:  Přestože je středně těžký obojživelný víceúčelový vrtulník typu Z-8 námořním strojem, tento derivát francouzského vrtulníku typu Aérospatiale SA321Ja Super Frélon si našel též cestu k PLAAF. PLAAF se konkrétně stalo provozovatelem několika specializovaných verzí vrtulníku typu Z-8 pro pátrací a záchrannou činnost. Zmíněné verze nesou označení Z-8K, Z-8KA a Z-8KH a vycházejí z civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F, který se vyznačuje zejména instalací silnějších motorů typu PT6B-67B kanadské výroby v modifikované hřbetní trupové nástavbě. Pohon vojenských vrtulníků řady Z-8K ale obstarávají motory typu WZ-6C tuzemské výroby. Součástí vrtulníkového parku PLANAF se vrtulník typu Z-8K stal v roce 2007. Zatímco vrtulníky typu Z-8K slouží k misím SAR, vrtulníky typu Z-8KA a Z-8KH jsou určeny k misím CSAR.

Verze:

Z-8K – první výše popsaná modifikace vrtulníku typu Z-8K určená k pátrací a záchranné činnosti (SAR). Součástí vrtulníkového parku PLAAF se vrtulník typu Z-8K stal v roce 2007. PLAAF bylo dodáno celkem 24 těchto strojů.

Z-8KA – modifikace vrtulníku typu Z-8K určená k bojovému vyhledávání a záchraně (CSAR). Tento model má identický vzhled jako vrtulník typu Z-8K. Součástí vrtulníkového parku PLAAF se vrtulník typu Z-8KA stal v roce 2009. PLAAF bylo dodáno celkem 12 těchto strojů.

Z-8KH – pokročilá modifikace CSAR vrtulníku typu Z-8KA. Tento model se vyznačuje instalací dodatečných výmetnic klamných cílů na postranních vyrovnávacích plovácích a je provozován, přibližně od počátku roku 2010, v počtu čtyř exemplářů útvarem PLAAF, který operuje z Hong Kongu.

Vyrobeno:  24 exemplářů modelu Z-8K, 12 exemplářů modelu Z-8KA a 4 exempláře modelu Z-8KH

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6C s max. výkonem po 1 743 hp

Radar:         povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř kopulovitého krytu vystupujícího ze špice trupu

Kapacita:    ?

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: 4,00 m
Celková délka: ?
Délka trupu:   19,40 m
Výška: 6,66 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.10.2019