ZALA ZALA 421-16E2

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu ZALA 421-16E2 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Zmíněný stroj vychází z UAV typu ZALA 421-16E. UAV typu ZALA 421-16E5 je tedy koncipován jako jednomotorový bezocasý hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem s užitečným zatížením ve výměnné „špici“ a pohonnou jednotkou, která roztáčí jednou dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, v zádi a štíhlým šípovým křídlem s plynule se zmenšující hloubkou směrem od kořenů ke koncům. UAV typu ZALA 421-16E2 má ale nové křídlo se zalomenou odtokovou hranou poblíž kořenů. Zatímco vnitřní části křídla tohoto typu mají záporný úhel šípu, odtoková hrana demontovatelných vnějších části křídla UAV typu ZALA 421-16E2 má kladný úhel šípu. Naproti tomu úhel šípu odtokové hrany křídla UAV typu ZALA 421-16E je kladný v celém rozpětí. Koncové svislé plošky UAV typu ZALA 421-16E2 mají odlišný tvar a jsou instalovány pod a nikoliv nad konci křídla. Z odtokové hrany střední části křídla tohoto stroje navíc vybíhá jeden pár trubkových rukojetí alá ZALA 421-16EM. Kromě toho UAV typu ZALA 421-16E2 obdržel hybridní motor, zatímco pohon UAV typu ZALA 421-16E obstarává elektromotor. Díky instalaci hybridního motoru má tento model v porovnání se svým předchůdcem v podobě UAV typu ZALA 421-16E nižší hlučnost a větší vytrvalost. Rozšířeno bylo též spektrum výměnného užitečného vybavení. Kromě toho je UAV typu ZALA 421-16E2 schopen předávat data na větší vzdálenost. UAV typu ZALA 421-16E2 startuje z přenosného gumičkového startovacího katapultu a přistává na airbagu za pomoci padáku. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Vývoj UAV typu ZALA 421-16E2 probíhal v utajení po dobu dvou let. Závodními a operačními zkouškami tento stroj prošel na konci roku 2016. Závodní zkoušky UAV typu ZALA 421-16E2 byly přitom završeny v listopadu. V rámci provozních zkoušek zase tento stroj létal v zájmu energetické společnosti TEK z Tjumenu. V průběhu zkušebního programu přitom vykonal přes 1 000 letů. Sériová výroba UAV typu ZALA 421-16E2 byla schválena na počátku ledna roku 2017. Poprvé byl tento stroj prezentován na výstavě IDEX-2017, která se konala v únoru roku 2017 v Abu-Dhabi. Široké veřejnosti byl však UAV typu ZALA 421-16E2 představen až v létě toho samého roku na výstavě Armija 2017, která se konala v Kubince, a na moskevské airshow MAKS 2017. Dodávky UAV typu ZALA 421-16E2 prvním zákazníkům byly zahájeny ten samý rok. UAV typu ZALA 421-16E2 se dočkal nasazení, spolu s UAV typu ZALA 421-16E a ZALA 421-16EM, v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou „speciální“ vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. Nad územím Ukrajiny byl přitom tento stroj poprvé zpozorován a současně sestřelen dne 3. května toho samého roku. Další UAV typu ZALA 421-16E2 poslala dne 24. července 2022 k zemi, poblíž Izjumu, 93. mechanizovaná brigáda „Cholodnyj Jar“. Dle webu Oryx mělo Rusko do konce září roku 2023 na Ukrajině přijít nejméně o 39 UAV typu ZALA 421-16E a ZALA 421-16E2. Poměr ztrát mezi oběma modely ale není znám.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden hybridní motor neznámého typu  

Vybavení:   modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s  video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný na špici trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1,5 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 2,800 m
Délka:   1,020* m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 7,5 kg
Operační rychlost: 65 až 110 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 50** km
Vytrvalost: 4 h

 

 

* bez užitečného zatížení

** data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 30 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.10.2023