AVIC A2C

Jednomotorový dvoumístný víceúčelový ultralehký hydroplán typu A2C z dílny SVI (Special Research Vehicle Institute) a GAI (General Aircraft Research Institute) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) může sloužit k rekreačnímu létání, výcviku pilotů, hlídkové činnosti, leteckému snímkování, ekologickému monitorování, kultivaci zemědělských ploch chemickým postřikem či vzdušné výsadbě zemědělských plodin a lesního porostu. Trup tohoto stroje má podobu krátké gondoly s krabicovitým tvarem, která je zavěšena, za pomoci soustavy vzpěr trubkové konstrukce, pod křídlem. Trupovou gondolu hydroplánu typu A2C takřka v celém objemu vyplňuje dvoumístná tandemově uspořádaná kabina se sedadlem pilota vpředu a sedadlem pasažéra vzadu. Kabina tohoto stroje je řešena jako otevřená a je opatřena pouze vysokým a úzkým větrným štítkem. K okrajům břicha trupové gondoly hydroplánu typu A2C je uchyceno, za pomoci trubkových vzpěr s tvarem pyramidy, vzletové a přistávací zařízení v podobě dvou štíhlých plováků. Křídlo tohoto stroje má půdorys ve tvaru obdélníku, výrazné kladné vzepětí a jednoduchou konstrukci s plátěným potahem. Jeho mechanizace se omezuje na obdélníková křidélka, které vystupují z obrysu odtokové hrany. K horní ploše střední části křídla hydroplánu typu A2C je uchycena pohonná jednotka v podobě pístového motoru typu Rotax 912A2 rakouské výroby, který je osazen třílistou vrtulí v tlačném uspořádání. Palivová nádrž je nekrytá a je připevněna k zadní části trupové gondoly. Ocasní plochy hydroplánu typu A2C jsou, stejně jako křídlo, potaženy plátnem a sestávají se z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru lichoběžníku. Ocasní plochy tohoto stroje zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru kříže a jsou instalovány na koncích příhradového nosníku trubkové konstrukce. K spodní hraně SOP hydroplánu typu A2C je uchycena trubková ostruha. Ultralehký hydroplán typu A2C se stal prvním letounem této kategorie, který obdržel certifikát od CAAC (Civil Aviation Administration of China), a protože zaznamenal nemalý komerční úspěch, později výrobce vyvinul též jeho „pozemní“ modifikaci s pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. Zmíněný model vešel ve známost jako A2C-L. Jeho zkoušky byly přitom završeny v roce 2012.

Verze:

A2C – modifikace letounu typu A2C s plovákový podvozkem. Vzletové a přistávací zařízení tohoto modelu tvoří dvojice plováků.

A2C-L – modifikace letounu typu A2C s pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu

Vyrobeno:  nejméně 100 sériových strojů

Uživatelé:  ČLR

 

A2C

 

Posádka:    pilot a pasažér

Pohon:       jeden pístový motor typu Rotax 912A2 rakouské výroby     

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 10,91 m
Délka:   6,64 m
Výška: 3,20 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 520 kg
Max. rychlost: 120 km/h
Praktický dostup:   3 000 m
Max. dolet:    260 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.6.2023