Shanghai Feilong-1

Typ:  lehký víceúčelový letoun; bezlicenční vývojový derivát sovětského letounu typu Jakovlev Jak-12 (Creek)

Určení:  spojovací činnost, pátrací a záchranné operace v pobřežních oblastech a rybolovný průzkum

Historie:  V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Prototyp letounu typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 15. září 1958. Jeho pohon přitom zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Shen Hang-1, Yan’an-1 a Heilongjiang-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Feilongu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Přestože letové zkoušky Feilongu-1, který obdržel individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky alá cvičný CJ-5, potvrdily shodu letových výkonů s technickým zadáním, sériové výroby se tento stroj stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal. Později prototyp Feilongu-1 na místo původního tříbodového kolového podvozku ostruhového typu obdržel vzletové a přistávací zařízení, které se sestávalo ze dvou pevných plováků alá sovětský Jak-12G. Tímto se tento stroj stal historicky vůbec prvním letounem čínské konstrukce s plovákovým podvozkem. Letové zkoušky takto modifikovaného Feilongu-1 byly přitom realizovány na řece Yangtze.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp         

Kapacita:    tři osoby

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,09 m 
Délka:   8,76 m
Výška: 3,00 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 592 kg
Max. rychlost: 130 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    300 až 600 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012