NAI/Adaso AD-100 Voyager

Typ:  lehký sportovní letoun

Určení:  létání pro zábavu

Historie:  Razantně se zlepšující vztahy mezi komunistickou ČLR a západem umožnily aviatickému institutu z Nanjingu (NAI) na počátku 80. let navázat partnerství s americkou společností Adaso. Prvním produktem zmíněné mezinárodní spolupráce se přitom stal velmi nekonvenčně pojatý lehký sportovní letoun, který vešel ve známost jako AD-100 Voyager. Zmíněný stroj obdržel drak sklolaminátové konstrukce a byl řešen jako „bezocasá kachna“. Zatímco na štíhlé protáhlé přídi poměrně krátkého trupu Voyageru se nacházely dolnoplošně uspořádané „kachní plošky“ s přímou náběžnou hranou, hlavní nosná plocha, která obdržela šípovou náběžnou hranu a instalaci dvou lichoběžníkových svislých plošek se směrovými kormidly na koncích, byla umístěna na zádi na hornoplošné pozici. Jednomístná pilotní kabina se nacházela přímo před křídlem a byla opatřena jednodílným průzračným překrytem, který plynule přecházel ve vyvýšený hřbet zádě trupu. Pohon Voyageru zajišťoval jeden 27 hp pístový motor typu Rotax 227. Ten byl přitom vestavěn do zádě trupu a roztáčel jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvořil pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Prototyp sportovního Voyageru, který byl navržen s ohledem na požadavky americké standardy FAR pt.103, se od vzletové dráhy poprvé odlepil v srpnu roku 1985. Sériová výroba tohoto stroje byla zahájena v roce 1986. Jeho prvním provozovatelem se přitom stala Austrálie.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Austrálie

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Rotax 227 australské výroby s max. výkonem 27 hp

                 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,68 m 
Délka:   5,02 m
Výška: 1,71 m
Prázdná hmotnost: 126 kg
Max. vzletová hmotnost: 240 kg
Max. rychlost: 120 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    300 - 350 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.9.2012