Kamov Ka-25K (‘Hormone’)   

Typ:  civilní modifikace palubního protiponorkového vrtulníku typu Ka-25PL (Hormone A) zastávající roli tzv. „vzdušného jeřábu“

Určení:  provádění složitých montážních a demontážních prací

Odlišnosti od typu Ka-25PL (Hormone A):

- absence protiponorkového komplexu typu Bajkal, včetně radiolokátoru typu Iniciativa-2K (Short Horn)

- absence podlouhlých vystouplých dvířek trupové pumovnice (na břichu trupu tohoto modelu, přímo před hlavním podvozkem, se nachází pouze malá dvoudílná podélně dělená dvířka průlezu do nákladové kabiny (přímo nad ním, uvnitř pilotní kabiny, je umístěn úchyt jeřábu s nosností 2 t)

- instalace téměř kompletně zasklené hranaté gondoly s pracovištěm operátora „vzdušného jeřábu“ pod výrazně prodlouženou a břišního dielektrického krytu radaru a obou postranních okének zbavenou špicí trupu (operátor uvnitř příďové gondoly sedí čelem proti směru letu a zajišťuje řízení tohoto stroje při visu s nákladem v podvěsu)

- instalace dvou výkonných světlometů (ty slouží k osvětlování nákladu v podvěsu za ztížené viditelnosti)

- větší rozměry předního páru postranních obdélníkových okének nákladové kabiny

Historie:  V lednu roku 1967 Ministerstvo leteckého průmyslu (MAP) pověřilo OKB N.I.Kamova vývojem speciální modifikace palubního protiponorkového vrtulníku typu Ka-25PL (Hormone A) zastávající roli tzv. „vzdušného jeřábu“. Tento nevelký dvojicí souosých protiběžných nosných rotorů opatřený stroj se totiž jevil jako nanejvýš ideální základ pro nový „vzdušný jeřáb“, neboť byl schopen se dlouhodobě stabilně vznášet v malé výšce nad zemí. Práce na požadované modifikaci vrtulníku typu Ka-25PL (Hormone A), která vešla ve známost jako Ka-25K (Hormone), postupovaly velmi rychle. Základem prototypu „vzdušného jeřábu“ typu Ka-25K (Hormone) (modrá 243 / CCCP-21110) se stal sériový Ka-25PL (Hormone A). Konkrétně přitom šlo o 6. stroj ze 7. výrobní série. V rámci přestavby na model Ka-25K (Hormone) byl tento stroj zbaven veškerého vojenského vybavení a podlouhlých dvířek trupové pumovnice. Ty nahradil malý průlez do nákladové kabiny, kam konstrukční tým Kamovi OKB umístil úchyt jeřábu. Jeho obsluhu obstarával operátor z bohatě zasklené kabiny nacházející se pod výrazně prodlouženou a krytu radaru zbavenou špicí trupu. Letové zkoušky jediného prototypu vrtulníku typu Ka-25K (Hormone) se rozeběhly dnem 6. května 1967. Krátce nato, dne 12. května téhož roku, se tento stroj vydal vlastními silami na 27. Pařížskou Air Show. Zpáteční cestu do Moskvy přitom absolvoval opět po vlastní ose. V Paříži tehdy prototyp vrtulníku typu Ka-25K (Hormone) vzbudil zaslouženou pozornost. Vždyť nikde jinde ve světě se nepodařilo postavit tak velký vrtulník s dvojicí souosých protiběžných nosných rotorů, jakým byl tento stroj. Přestože se vrtulník typu Ka-25K (Hormone) jevil jako ideální náhrada za jednomotorový pístový vrtulník typu Mi-4 (Hound), neboť byl schopen, při identické vzletové hmotnosti, přepravy o 0,8 t nákladu více (2 t vs 1,3 t), sériové výroby se nakonec nedočkal. Důvody toho byly ryze politické. Mezitím byl totiž vývoj vrtulníku této váhové kategorie (6 až 7 t) svěřen, v rámci dělby práce mezi státy RVHP, Polsku.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznik konverzí sériového Ka-25PL)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a operátor

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Glušenkov GTD-3F s max. výkonem po 900 hp

Radar:         žádný

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  15,74 m
Délka trupu:   9,75 m
Výška: 5,37 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 7 300 kg
Max. rychlost: 220 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet: 650 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 21.9.2015