Iljušin Il-78M-90A Kuzneck-2

Typ:  speciální modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Il-76MD-90A zastávající roli vzdušného tankeru

Určení:  primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek a přeprava nákladu

Odlišnosti od letounu Il-76MD-90A:

- instalace dvou tankovacích jednotek typu UPAZ-1M (s rychlostí čerpání 2 340 l/min), které jsou opatřeny  výsuvnými tankovacími hadicemi, na pylonech nacházejících se pod vnějšími panely křídla alá Il-78/-78M. Tankovací hadice zmíněných tankovacích jednotek mají délku 28 m a v průběhu jednoho letu je lze vysunout a zasunout cekem 30 x.

- instalace třetí tankovací jednotky toho samého typu na pylonu, který je uchycen k levému boku ocasní části trupu alá Il-78/-78M

- instalace dvou odnímatelných přídavných palivových nádrží uvnitř nákladové kabiny. Po jejich demontáži tento model může sloužit, stejně jako model Il-78, k přepravě nákladu.

- instalace jednoho páru vystouplých zaoblených krytů optiky kamerového systému, který slouží k sledování tankovacích zařízení a tankovaných letounů, na bocích zadní části trupu, na úrovni přední hrany směrového kormidla. Do každého z těchto krytů jsou vetknuta dvě oválná okénka.

- vyšší vzletová hmotnost (220 t vs 210 t)

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový proudový strategický transportní letoun typu Il-76MD-90A, který není ničím jiným, než modifikací letounu typu Il-76MD (Candid B) s instalací křídla s modifikovanou vnitřní konstrukcí, nových pohonných jednotek a nového avionického vybavení, se stal nejen nástupcem transportních letounů řady Il-76 (Candid B), ale i základem nástupců speciálních verzí tohoto úspěšného stroje, včetně modelu Il-78M (Midas), který zastává roli vzdušného tankeru. Vývojem specializované tankovací verze letounu typu Il-76MD-90A byla přitom JSC S.V. Iljušina pověřena dne 19. prosince 2012. Tankovací verze tohoto stroje nese označení označením Il-78M-90A a stejně jako její předchůdce v podobě letounu typu Il-78M (Midas) se vyznačuje instalací přídavných palivových nádrží uvnitř nákladové kabiny a tří tankovacích jednotek typu UPAZ-1M, dvou pod vnějšími panely křídla a jedné po levoboku ocasní části trupu. Zatímco za pomoci křídelních tankovacích jednotek letoun typu Il-78M (Midas) může předávat palivo současně dvěma taktickým letounům, jakými jsou např. letouny typu MiG-31 (Foxhound), Su-24M (Fencer D), Su-34 (Fullback) či Su-35S (Flanker K), prostřední tankovací jednotka slouží k obsluze letounů dálkového letectva, včetně letounů typu A-50M/U (Mainstay B/D), Tu-95MS (Bear H) a Tu-160 (Blackjack A). Přídavné palivové nádrže tohoto stroje jsou porovnání s přídavnými palivovými nádržemi letounu typu Il-78M (Midas) objemnější. Kromě toho jsou řešeny jako demontovatelné. Díky tomu lze letoun typu Il-78M-90A používat též, na rozdíl od letounu typu Il-78M (Midas), k přepravě až 60-ti t nákladu. Letoun typu Il-78M-90A dokáže jiným letounům odevzdat celkem 78 000 kg paliva ve vzdálenosti 1 000 km, resp. 62 000 kg paliva ve vzdálenosti 2 000 km, resp. 47 000 kg paliva ve vzdálenosti 3 000 km od domovské základny. Předávání paliva přitom tento stroj může provádět při letu ve výškách mezi 2 000 a 9 150 m rychlostí mezi 460 a 650 km/h. Stavba prototypu vzdušného tankeru typu Il-78M-90A byla svěřena závodu Aviastar-SP z Uljanovska, závodu, který se zabývá produkcí výchozího transportního modelu Il-76MD-90A. Jeho montáž byla započata v únoru roku 2015, a to sestavením jednotlivých agregátů trupových sekcí F1 a F2 a křídla. Kompletace prototypu vzdušného tankeru typu Il-78M-90A (02-01 / RF-78741) byla završena dne 29. listopadu 2017. Tímto se tento stroj stal vůbec prvním vyrobeným vzdušným tankerem na území Ruska. Všechny předchozí exempláře letounu typu Il-78 (Midas) byly totiž vyrobeny v uzbeckém Taškentu. Do oblak se letoun Il-78M-90A (RF-78741) napoprvé vydal, z podnikového letiště závodu Aviastar-SP, dne 19. ledna 2018. První oficiální let ale tento stroj vykonal až 25. dne toho samého měsíce. Poté se letoun Il-78M-90A (RF-78741) vydal do vzduchu ještě 2 x, načež byl na celých 11 měsíců uzemněn, za účelem doladění palubních systémů. Další let (pátý v celkovém pořadí) tento stroj vykonal až dne 27. prosince 2018. Tímto letem byly oficiálně zahájeny závodní zkoušky. Závodní zkoušky letounu Il-78M-90A (RF-78741) jsou přitom realizovány na podnikovém letišti závodu Aviastar-SP z Uljanovska a na letišti Iljušinovi konstrukční kanceláře. Státní zkoušky tohoto stroje budou zase probíhat v Žukovském. Svůj veřejný debut si letoun Il-78M-90A (RF-78741) odbyl na statické ukázce moskevské airshow MAKS 2019, která se konala v srpnu roku 2019. Tehdejší plány počítaly se završením státních zkoušek v roce 2021. Dne 18. prosince 2020 byl podepsán závazný kontrakt na prvních 10 sériových exemplářů letounu typu Il-78M-90A. Výhledově Ministerstvo obrany Ruské federace počítá s pořízením 31-ti těchto strojů pro VVS. Letoun typu Il-78M-90A bude ale nabízen též na export, a to pod označením Il-78MK-90A. Mezitím by měla část stávající flotily vzdušných tankerů typu Il-78M (Midas) Ruského VVS projít modernizačním programem. Zmíněný modernizační program bude přitom vystavěn na zástavbě palubního vybavení z modelu Il-78M-90A. Jeho součástí se ale stane též prodloužení technické životnosti. Naproti tomu pohonných jednotek se modernizace letounů typu Il-78M (Midas) nedotkne. Modernizovaným Il-78M (Midas), které ponesou označení Il-78M2 (Il-78-2), budou tedy ponechány původní generálkované motory typu D-30KP-2.

Verze:

Il-78M-90A – základní výše popsaná modifikace letounu typu Il-78M-90A. Jediný dokončený prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 19. ledna 2018.

Il-78MK-90A – exportní modifikace letounu typu Il-78M-90A. Tento model zatím ještě nebyl postaven v jediném exempláři.

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A-76 s max. tahem po 16 140 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinu navigátora, a navigační radiolokátor, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu přímo, pod kabinou navigátora

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 60 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 x 3,45 x 3,40 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 220 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    9 300* km

 

 

* 5 000 km s 52 t nákladu, resp. 4 000 km s 60 t nákladu

 


Poslední úpravy provedeny dne: 18.12.2020