Jakovlev Jak-1 M-105PA s odlehčenou konstrukcí

 
 
 

Typ:  pokročilá modifikace frontového stíhacího letounu typu Jak-1 M-105PA

Určení:  primárně vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, sekundárně ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních vojsk

Odlišnosti od letounu Jak-1 M-105PA:

- odlehčená konstrukce draku (o 162 kg) vyjmutím obou 7,62 mm kulometů typu ŠKAS s nábojovými zásobníky, jedné ze dvou tlakových lahví se vzduchem, samosvorného potahu palivových nádrží a dalších komponent

- instalace kovových ocasních ploch, která mají nižší hmotnost, na místo ocasních ploch dřevěných. Ocasní plochy tohoto modelu mají shodnou konstrukci jako ocasní plochy letounu typu Jak-7.

Historie:  S příchodem výkonnějších modifikací německého stíhacího Messerschmittu Bf109 na frontu vyvstala naléhavá poptávka po razantním zvýšení výkonnosti frontového stíhacího letounu typu Jak-1. Zmíněný stroj totiž díky méně výkonnému pohonnému systému za novými verzemi letounu typu Bf109 znatelně zaostával ve vertikální obratnosti. Jednou z možností, jak navýšit výkonnost stíhacího Jaku-1, bylo odlehčení jeho konstrukce. Dne 10. března 1942 byl tedy závod č.292 ze Saratova pověřen výrobou zkušební série 10-ti odlehčených Jaků-1 M-105PA. Termín předání zmíněných strojů byl přitom stanoven na 1. duben toho samého roku. Zmíněné letouny byly dokončeny v přepadovém stíhacím provedení pro PVO a v porovnání se standardními Jaky-1 M-105PA měly o nějakých 162 kg nižší hmotnost. Toho se přitom podařilo docílit vyjmutí celkem 25-ti komponent, včetně obou 7,62 mm kulometů typu ŠKAS s nábojovými zásobníky, jedné ze dvou tlakových lahví se vzduchem a samosvorného potahu palivových nádrží. Všech 10 objednaných odlehčených Jaků-1 M-105PA bylo dokončeno mezi 21. a 24. březnem roku 1942. Okamžitému předání těchto strojů PVO ale zabránily průtahy v dodávkách kovových ocasních ploch, které byly převzaty od pokročilejšího Jaku-7. Zmíněné ocasní plochy totiž z Novosibirsku do Saratova nedorazily dříve než dne 7. dubna 1942. Po jejich instalaci bylo všech 10 odlehčených Jaků-1 M-105PA předáno 12. GvIAP (gardový stíhací letecký pluk) 6. IAK (stíhací letecký sbor) PVO, který zajišťoval protivzdušnou obranu Moskvy. Výkony zmíněných strojů byly ale tvrdě vykoupeny menší palebnou silou. Demontáží obou kulometů typu ŠKAS se totiž jejich výzbroj omezila na jediný kanón typu ŠVAK. Protože se navíc mezitím rozeběhla produkce výkonnějšího Jaku-1 M-105PF, odlehčené Jaky-1 M-105PA se již více nerozšířily.

Verze:  -

Vyrobeno:  10 sériových strojů

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Klimov M-105PA s max. výkonem 1 050 hp

Vybavení:   jeden střelecký zaměřovač

Výzbroj:     jeden 20 mm kanón typu ŠVAK se zásobou 130 nábojů, instalovaný mezi řadami motorových válců

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 10,00 m
Délka:   8,50 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 4.12.2019