Jakovlev Jak-12S

Typ:  speciální sanitní modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek)

Určení:  přeprava jednoho ležícího raněného s jedním ošetřovatelem

Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek):

- modifikovaná zadní část interiéru kabiny pro přepravu jednoho raněného na nosítkách (jejich nakládka se děje prostřednictvím standardních výklopných nákladových vrat nacházejících na levoboku trupu, přímo za přístupovými dveřmi)

- rozšířené vybavení kabiny o stolek, lékárničku a termosku

- modifikovaný pohonný systém vyvedením veškerých motorových spalin do jednoho dlouhého společného podtrupového výfuku táhnoucího se od motorové kapoty až za postranní dveře kabiny (pohonná jednotka standardního Jaku-12 byla opatřena dvojicí krátkých břišních výfuků)

Historie:  Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal sanitní speciál typu Jak-12S. Ten byl uzpůsoben pro přepravu jednoho ležícího raněného s jedním ošetřovatelem. Zatímco ošetřovatel seděl přímo vedle pilota, nosítka s raněným se umisťovala do zadní části kabiny, prostřednictvím standardních výklopných nákladových vrat, která se nacházela na levoboku trupu, přímo za vstupními dveřmi. Stejně jako spojovací Jak-12 (Creek) byl tento model vybaven radiostanicí a veškerým přístrojovým vybavením nezbytným pro činnost za nočních podmínek. Prototyp sanitního Jaku-12S (v.č. 4640642) vznikl v roce 1949 a funkční zkouškou prošel mezi 25. dubnem a 5. květnem téhož roku. Přestože závodní a státní zkoušky prototypu Jak-12S (v.č. 4640642) zakončilo kladné hodnocení, jako takový se tento model sériové výroby nedočkal. Všechny úpravy, které sebou přinesl jediný prototyp sanitního Jaku-12S, se však staly standardem pro všechny spojovací letouny typu Jaky-12 (Creek A) z pozdějších výrobních sérií. Ty proto bylo možné kdykoliv v případě potřeby využívat i v roli sanitních strojů.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  pouze SSSR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp

Kapacita:    jeden ležící raněný s jedním ošetřovatelem

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,09 m 
Délka:   8,36 m
Výška: 2,90 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015