Antonov An-10KP (‘Cat’)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu An-10AS (Cat) zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra

Určení:  řízení činnosti vzdušných výsadkových vojsk a retranslace rádiové komunikace mezi pozemními velitelskými stanovišti

Odlišnosti od letounu An-10AS (Cat):

- modifikovaný interiér přetlakové kabiny v oblasti za kabinou letové posádky. Zde se u tohoto modelu nachází velitelský štáb, pracoviště 10-ti operátorů komunikačních systémů a speciální komunikační vybavení

- instalace rozměrných zkosených ploutvových antén na hřbetu a břichu trupu

Historie:  V roce 1970 byl z podmětu tehdejšího velitele VDV (Vzdušná výsadková vojska) armádního generála V.F. Margelova jeden středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun typu An-10AS (Cat) (CCCP-11854) přestavěn na vzdušné velitelské stanoviště. Zmíněný speciál vešel ve známost jako An-10KP (Cat) a sloužil k řízení činnosti VDV a k retranslaci rádiové komunikace mezi pozemními velitelskými stanovišti. Na jeho palubě se nacházel velitelský štáb a pracoviště 10-ti operátorů komunikačních systémů. Speciál typu An-10KP (Cat) mohl svou činnost vykonávat nejen při stání na zemi, ale i v průběhu letu.  Přestože šlo o vojenský stroj, jediný exemplář speciálu typu An-10KP (Cat) zachovával zbarvení Aeroflotu a civilní registraci. Jediný exemplář tohoto speciálu provozoval 226. OSAP (samostatný smíšený letecký pluk) Skupiny sovětských vojsk v Německu (GSVG), která působila na území NDR. Jeho domovinou se stala letecké základna Sperenberg, nacházející se poblíž Berlína. V provozu se letoun An-10KP (CCCP-11854) nacházel až do konce 70. let, do úplného vyčerpání technické životnosti. Ke svému poslednímu letu se tento stroj vydal dne 25. března 1980. Po vyřazení z provozu se měl letoun An-10KP (CCCP-11854) stát součástí památníku, který měl být postaven ve Wünsdorfu, kde se nacházelo velitelství GSVG a 16. VA (Vzdušná armáda). Od tohoto plánu bylo ale nakonec opuštěno. Svůj život proto letoun An-10KP (CCCP-11854) skončil na leteckém polygonu ve Wittstoku, kde zastával roli pozemního cíle. Jeho pozůstatky se zde přitom nacházely až do roku 1993.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového An-10AS)

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

Posádka:   dva piloti, navigátor, palubní mechanik, radista a 10 operátorů komunikačních systémů

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20K s max. výkonem po 4 250 hp

Radar:        navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-2 (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,00 m
Délka:   34,00 m
Výška: 9,83 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 24.3.2018