Antonov An-22A (‘Cock B’)

Typ:  pokročilá modifikace těžkého strategického transportního letounu typu An-22 (Cock A)

Určení:  přeprava objemného nákladu a vojáků na velké vzdálenosti, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti od letounu An-22 (Cock A):

- instalace pilotážně-navigačního komplexu typu PNPK-22 Kupol-22 na místo pilotážně-navigačního komplexu typu PNK-1 Poljot-1. Zatímco součástí komplexu typu PNK-1 je navigační radiolokátor typu Iniciativa-4-100 (Short Horn), součástí komplexu typu Kupol-22 je povětrnostní radiolokátor typu KP-3 a navigační radiolokátor typu KP-2B.

- instalace polokapkovitého dielektrického krytu antény typu RLS-P navigačního radiolokátoru typu KP-2B na břichu špice trupu, na pozici dielektrického krytu antény navigačního radiolokátoru typu Iniciativa-4-100 (Short Horn). Kryt antény radiolokátoru typu KP-2B má přitom větší rozměry než kryt antény radiolokátoru typu Iniciativa-4-100 (Short Horn).

- instalace antény typu RLS-N povětrnostního radiolokátoru typu KP-3 pod ogiválním dielektrickým krytem, který tvoří špici trupu.

- modifikované zasklení příďové kabiny navigátora. Zasklení kabiny navigátora tohoto modelu se sestává z osmi okének. Zatímco tři z nich se nacházejí přímo pod krytem antény povětrnostního radiolokátoru typu KP-3, zbylých šest je umístěno po stranách krytu antény povětrnostního radiolokátoru (po třech nad sebou na obou bocích trupu). Naproti tomu zasklení příďové kabiny navigátora modelu An-22 má podobu kopule, která tvoří špici trupu, a je rozděleno na devět okének.

- instalace dvou pomocných palubních energetických jednotek (APU) typu TA-6AI, které mají větší výkon, v přední části pravé podvozkové gondoly na místo jedné APU typu TA-4FE. Na boku pravé podvozkové gondoly tohoto modelu, přímo před vstupními dveřmi, se proto nacházejí dvě a nikoliv jedna výfuková trubice. Jejich instalace je přitom umístěna nad sebou.

- instalace pneumatického startovacího systému pohonných jednotek na místo elektrického

- modifikovaný elektrický systém. Většina palubních systému tohoto modelu pracuje na střídaný a nikoliv na stejnosměrný proud.

- modifikovaný systém řízení

Historie:  Dle zadání z července roku 1961 měl pátý sériový exemplář těžkého čtyřmotorového strategického transportního letounu typu An-22 (Cock A) obdržet instalaci pilotážně-navigačního komplexu typu PNPK-22 Kupol-22 na místo pilotážně-navigačního komplexu typu PNK-1 Poljot-1. Protože se ale vývoj tohoto systému zatáhl, nakonec jeho instalaci obdržel, na počátku 70. let, až devátý sériový stroj. Jelikož byly zkoušky komplexu typu Kupol-22 na zmíněném letounu završeny kladným hodnocením, stal se standardem pro všechny letouny typu An-22 (Cock A), počínaje 5. výrobní sérií. Takto modifikované An-22 (Cock A) byly známy jako An-22A (Cock B) a kromě zmíněného pilotážně-navigačního komplexu obdržely též instalaci dvou APU typu TA-6AI na místo jedné APU typu TA-4FE. Změnami ale prošel též systém řízení a elektrický systém. V letech  1973 až 1976 brány závodu č.84 z Taškentu opustilo celkem 28 letounů typu An-22A (Cock B) ve třech výrobních sériích, z toho 7 v roce 1973, 10 v roce 1974, 10 v roce 1975 a 1 v roce 1976. První sériový An-22A (Cock B) (CCCP-09320) se přitom od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 31. července 1973. Letoun typu An-22A (Cock B) se přitom ve výzbroji VVS nachází v nevelkém počtu do dnešních dnů.

výmetnice klamných cílů typu APP-50A

pilotní kabina

kabina navigátora

pracoviště palubního mechanika

pracoviště radisty

horní oddělení osobní kabiny

horní oddělení osobní kabiny

pravé dolní oddělení osobní kabiny

nákladový prostor

nákladový prostor

Verze:  -

Vyrobeno:  Rusko a SSSR

Uživatelé:  28 sériových strojů

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik, navigátor a radista

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Kuzněcov NK-12MA s max. výkonem po 15 000 hp

Radar:        jeden povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu KP-3, instalovaný ve špici trupu, a jeden navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu KP-2B, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Vybavení:   - zaměřovací: jeden noční bombardovací zaměřovač typu NKPB-7 (jeho instalace se nachází za plochým břišním okénkem příďové kabiny navigátora)

                    - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém typu Sirena-3M a dvě výmetnice klamných RL cílů typu KDS-16GMI (jejich instalace se nachází v zadní části pravé postranní trupové gondoly). Na oba boky trupu tohoto stroje, přímo nad postranní podvozkové gondoly, lze připevnit po jednom bloku s 56-ti výmetnicemi tří klamných IČ/RL cílů typu APP-50A*.

Kapacita:   151 výsadkářů, 292 vojáků, 202 nosítek s raněnými nebo náklad do celkové hmotnosti 60 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 26,40 m (32,70 m i s nákladovou rampou) x 4,40 m x 4,40 m. Osobní kabina, která se nachází v přední části trupu, pojme dalších 21 osob.

Výzbroj:     čtyři neřízené pumy o hmotnosti 100 kg nebo tři neřízené pumy o hmotnosti 250 kg, přepravované uvnitř zadní části levé postranní trupové gondoly, a dvě pumy o hmotnosti do 500 kg, přepravované na demontovatelných křídelních závěsnících instalovaných přímo mezi motorovými gondolami

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 64,40 m
Délka:   58,10 m
Výška: 12,54 m
Prázdná hmotnost: 118 727 kg
Max. vzletová hmotnost: 225 000 kg
Max. rychlost: 650 km/h
Praktický dostup:   9 000 m
Max. dolet:    8 500 km

 

 

 

* instalaci výmetnic klamných cílů typu APP-50A obdržely pouze letouny An-22A (CCCP-09309), An-22A (CCCP-09341) a An-22A (CCCP-09343), které byly nasazeny v rámci sovětské invaze do Afghánistánu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.3.2018