Antonov An-26-100/B-100

Typ:  civilní konvertibilní modifikace lehkého nákladního/transportního letounu typu An-26/-26B (Curl A)

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu An-26 (Curl A):

- nový interiér kabiny v oblasti za pilotním prostorem. U tohoto modelu se zde nachází tepelně a zvukově izolovaná klimatizovaná přetlaková kabina cestujících se sedadly pro 31, 35 nebo 43 osob (dle uspořádání). Součástí vybavení kabiny cestujících tohoto modelu je též palubní toaleta. Prostor nad nákladovými vraty s nájezdovou rampou tohoto modelu je vyhrazen pro zavazadla cestujících. Kabinu cestujících tohoto modelu lze snadno zčásti nebo úplně přeměnit na nákladový prostor.

- větší počet kulatých okének na bocích nákladové (osobní) kabiny (osm párů vs čtyři páry). Potah trupu okolo dodatečných postranních okének je vyztužen panelem s čtvercovým obrysem.

- instalace nového nouzového výstupu s většími rozměry (610 x 1 200 mm vs 500 x 600 mm) na levém boku trupu, přímo před křídlem

- instalace vstupních dveří se včleněnými výsuvnými schůdky z dopravního letounu typu An-24 (Coke) na pravém boku trupu, přímo za kulatým okénkem pracoviště radisty

- instalace záslepky se standardním 390 mm kulatým okénkem na levém boku přední části trupu na místo 700 mm polokulovitého průzoru s bombardovacím zaměřovačem typu NKPB-7

Historie:  Dne 12. července 1999 dostaly ze strany ANTK O.K. Antonova a státní letecké administrativy Ukrajiny zelenou přestavby nadbytečných taktických transportních letounů typu An-26 (Curl A) a civilních nákladních letounů typu An-26B (Curl A) na dopravní stroje v prostorách leteckého opravárenského závodu (ARZ) č.410 z Kyjeva. Dopravní modifikace letounu typu An-26 (Curl A), resp. An-26B (Curl A), vešla ve známost jako An-26-100, resp. jako An-26B-100, a poskytovala srovnatelný cestovní komfort s ostatními dopravními letouny této kategorie. Součástí vybavení kabiny cestujících modelu An-26-100/B-100 se stal klimatizační systém a palubní toaleta. V základním provedení kabina cestujících tohoto stroje ukrývá sedadla pro 43 osob. Do nabídky závodu č.410 byla ale zařazena další uspořádání kabiny, včetně 31-ti a 35-ti místného uspořádání. Kabina cestujících letounu typu An-26-100/B-100 byla navíc řešena tak, aby ji bylo možné zčásti nebo úplně přeměnit na nákladový prostor. Interiér kabiny cestujících pro tento model, včetně sedadel, navrhla ANTK A.N. Tupoleva. Jeho výrobcem se stal závod Aviastar z Uljanovska. Jako první byl na dopravní stroj ARZ č.410 přestavěn letoun An-26B (UR-26672 / v.č. 11409) společnosti ARZ 410 Airlines, letecké divize ARZ č.410. Zmíněný letoun byl následně demonstrován na celé řadě airshow. Jako druhý konverzí na dopravní model An-26B-100 prošel letoun An-26B (UR-BXV) společnosti Avialinii Dombasu. Tento konkrétní stroj byl přitom k vidění na moskevské airshow MAKS 99, která se konala v srpnu roku 1999. Celkem bylo leteckými opravárenskými závody z Kyjeva (č.410), Rostova na Donu (č.412) a Irkutska (č.403) na model An-26-100/B-100 přestavěno nejméně 31 letounů typu An-26 (Curl A) a nejméně 38 letounů typu An-26B (Curl A).

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně 31 exemplářů modelu An-26-100 (všechny vznikly konverzí sériových An-26) a nejméně 38 exemplářů modelu An-26B-100 (všechny vznikly konverzí sériových An-26B)

Uživatelé: Arménie (South Airlines), Bulharsko (Aviostart), Gruzie (Georgian International Airlines), Guinea (GR Avia), Kanada (SkyLink Aviation), Kolumbie (SADLECA a SELVA Colombia), Kongo (Air Boyoma), Kyrgyzstán (Trast Aero), Libye (Libyan Aran Air Cargo), Moldávie (Aeriantur-M, Meždunarodnyj Aeroport Markulečty a Valan Air), Mozambik (vojenské letectvo), Nikaragua (Aerogegovia), OSN, Peru (Aero Transporte SA, Amazon Sky a Star Peru), Súdán (Alfa Airlines Sudan, AMIS, Azza Air Transport, Dove Air, El Magal Aviation, Kata Air Transport, a vojenské letectvo), Rusko (Aeroservis, Alrosa, Angara, Atran, Avialinii Mordovii, Azur Air, ČitaAvia, Čukotavia, Chabarovsk Avia, IrAero, Ižavia, Jaik, Jamal, Jakutija, Kamčatskoe AP, KAPO, Ključ Avia, Kostromskoe AP, KrasAvia, Nordavia, Permskie Avialinii, PKC Progress, PMZ Aviadivigatel, Poljarnye Avialinii, Sev-Avia, SirAero, Tjumenskie Avialinii, Tomsk Avia, Transavia-Garantija, Turinskoe AP, Turuchan, UTair Express a Zapolarje), Řecko (Scorpion Air), Tádžikistán (Avialinii Tadžikistana), Turecko (MNG Airlines) a Ukrajina (Air Urga, AeroVis, Antonov, Avialinii Ukrainy, ARZ 410, Baltika, Dombassaero, Kroonk Airlines, Meridian, Podillja-Avia a vojenské letectvo)

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik, navigátor a radista

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-26, instalovaný v přední části trupu

Kapacita:   31, 35 nebo 43 osob (dle uspořádání interiéru)

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka:   23,80 m
Výška: 8,58 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2018