Mil Mi-8MNP

Typ:  speciální taktická průzkumná-útočná modifikace transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (Hip H) uzpůsobená pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci

Určení:  vzdušný průzkum území protivníka, vyhledávání a lokalizování pozemních cílů, odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů, ničení pozemních cílů v rámci přímé palebné podpory pozemních jednotek a přeprava vysazování speciálních jednotek

Odlišnosti od modelu Mi-8AMTŠ (v provedení se zasklenou „špicí“, jedněmi postranními dveřmi a dvoudílnými záďovými nákladovými vraty):

- instalace dvou protáhlých náprstkovitých dielektrických krytů na špici trupu, na pozici prostředních okének. Zatímco ten horní s největší pravděpodobností ukrývá anténu rádiové-povelové jednotky, která slouží k předávání naváděcích povelů PTŘS, pod tím spodním se pravděpodobně nachází anténa povětrnostního radiolokátoru.

- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického sledovacího systému typu GOES-342 zaměřovacího komplexu typu OPS-24N, který v sobě sdružuje denní TV kameru, TV kameru pracující za nízké úrovně osvětlení, IČ senzor a laserový dálkoměr, na pravém okraji břicha „špice“ trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny

- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického sledovacího systému typu GOES-337M, který v sobě sdružuje TV kameru, IČ senzor a laserový dálkoměr, na levém okraji břicha „špice“ trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny

- instalace drobných kulovitých krytů na bocích vnějšího pancéřování boků pilotní kabiny

- instalace jednoho páru vřetenovitých dielektrických krytů nad posledním párem zbraňových závěsníků

- instalace po jednom protáhlém krytu s oválným průřezem na břichu trupu, přímo před příďovým podvozkem a přímo před ocasním nosníkem

- instalace protáhlé hřebenovité antény následované rozměrným plochým kónickým dielektrickým krytem (s useknutou špicí) v ose břicha střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem

- instalace nestandardní břitové antény na levém křídle dvoudílných nákladových vrat

- absence IČ rušiče

- odlišné uspořádání břitových antén na hřbetu ocasního nosníku

- instalace pracoviště operátora průzkumných systémů uvnitř nákladové kabiny

- instalace komplexu pro radiotechnický průzkum typu Mera-M

- instalace systému typu Ochotnik, který dokáže autonomně vyhodnocovat proměny terénu vůči mapovým podkladům nebo dříve pořízeným snímkům v odpovídajícím formátu

- instalace raketového kompletu typu 9K113K-8 Šturm-VK-8. Jeho součástí se staly protitankové řízené střely typu 9M114 a 9M120 Ataka. Ty jsou odpalovány z trubkových přepravně-startovacích kontejnerů, které se připevňují, v počtu čtyř exemplářů, na odpalovací rám. Zmíněný odpalovací rám se přitom umisťuje na jeden ze tří párů postranních zbraňových závěsníků.

Historie:  Dvoumotorový středně těžký transportní výsadkový vrtulník typu Mi-8 (Hip) se stal základem hned několika speciálů pro podporu speciálních jednotek. Jedním z nich byl model Mi-8MNP, který vzešel ze zadání FSB (Federální státní bezpečnost). Zmíněný speciál se stal součástí vzdušného průzkumného-útočného komplexu typu Antares. Ten se přitom sestává z vlastního vrtulníku a pozemní vyhodnocovací stanice typu 926MB. Kromě průzkumu a lokalizace a ničení pozemních cílů za pomoci neřízené i řízené munice vrtulník typu Mi-8MNP slouží též k přepravě a vysazování zvláštních jednotek. Součástí vybavení tohoto speciálu se kromě elektro-optických sledovacích systémů typu GOES-342 a GOES-337M stala též stanice pro radiotechnický průzkum typu Mera-M, která umožňuje provádět odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů. Základem všech speciálů typu Mi-8MNP se staly transportní-výsadkové vrtulníky typu Mi-8AMTŠ (Hip H) v provedení se zasklenou „špicí“ trupu, jedněmi postranními dveřmi a dvoudílnými záďovými nákladovými vraty z produkce závodu U-UAZ z Ulan-Ude. Speciály typu Mi-8MNP mají tmavě zelený „kabát“ a postrádají výsostné označení. Bojově byly tyto stroje poprvé nasazeny na Kavkaze, v Gruzii a ve Střední Asii.

Verze:  -

Vyrobeno:  ? (všechny vznikly konverzí sériových Mi-8AMTŠ)

Uživatelé:  Rusko (FSB)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik a operátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VM s max. výkonem po 1 900 hp, resp. po 2 100 hp v mimořádném krátkodobém režimu

Radar:        ?

Vybavení:   - průzkumné: elektro-optický sledovací systém typu GOES-342 a elektro-optický sledovací systém typu GOES-337 průzkumného komplexu typu Antares a komplex pro radiotechnický průzkum typu Mera-M. Zatímco systém typu GOES-342 v sobě sdružuje denní TV kameru, TV kameru pracující za nízké úrovně osvětlení, IČ senzor a laserový dálkoměr a slouží k zaměřování cílů, systém typu GOES-337M v sobě sdružuje TV kameru, IČ senzor a laserový dálkoměr a slouží k pozorování pozemní situace. Systém typu Mera-M je zase určen k odposlouchávání, rušení a určování polohy nepřátelských komunikačních systémů.

                  - obranné: výmetnice klamných cílů

Kapacita:  ?

Výzbroj:    podvěsná výzbroj přepravovaná na šesti závěsnících, nacházejících se pod odnímatelnými postranními trupovými nosníky z trubkové příhradoviny – rámy se čtyřmi přepravně-startovacími kontejnery s PTŘS typu 9M114 nebo 9M120 Ataka raketového kompletu typu 9K113K-8 Šturm-VK-8, raketové bloky typu B-8V20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm), střelecké kontejnery typu UPK-23-250 (jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů), submuniční kontejnery typu KMGU-2 a neřízené pumy do hmotnosti 500 kg

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 4,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017