Mil Mi-8MTV-6 (‘Hip L’) / Mi-17V-6 (Mi-17V-7)

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8MTV-5 (Mi-17V-5) (Hip L)

Určení:  přeprava nákladu a osob, shoz výsadku, odsun raněných, přímá palebná podpora pozemních jednotek a pátrací a pátrací/záchranná činnost

Odlišnosti od modelu Mi-8MTV-5 (Mi-17V-5) (Hip L):

- instalace silnějších motorů typu VK-2500 ruské výroby na místo motorů typu TV3-117VM ukrajinské výroby

- instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu Safir-5K/G české výroby na místo APU typu Al-9V ukrajinské výroby

- instalace nové avioniky značky Tranzas

Historie:  Vrtulník typu Mi-8MTV-6 (Mi-17V-6) (Hip L), který není ničím jiným, než modifikací středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8MTV-5 (Mi-17V-5) (Hip L), vzešel ze zadání ČLR. Protože měl být tento model schopen působit ve velehorských oblastech Tibetu, kromě instalace APU typu Safir-5K/G české výroby (na místo APU typu Al-9V ukrajinské výroby) a nové avioniky značky Tranzas obdržel též motory typu VK-2500 ruské výroby (na místo motorů typu TV3-117VM ukrajinské výroby), které mají před motory typu TV3-117VM přednost ve vyšší výkonnosti ve velkých výškách a při vysokých teplotách. Protože ale vrtulník typu Mi-8MTV-6 (Hip L) přebírá hnací systém od svého vývojového předchůdce v podobě vrtulníku typu Mi-8MTV-5 (Hip L) zcela bez změn, max. vzletový výkon motorů typu VK-2500 musel být u tohoto modelu snížen z 2 400 hp na 2 050 hp. Plné využití výkonnosti této pohonné jednotky měl umožňovat až následující vývojový model Mi-8MTV-7 (Mi-17V-7), který počítal s novým hlavním reduktorem typu VR-141, novými listy nosného rotoru ze středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-38 a novým vyrovnávacím rotorem sestávajícím se ze dvou dvoulistých vrtulí uspořádaných do tvaru písmene „X“ z bitevního vrtulníku typu Mi-28N (Havoc B). Vývoj vrtulníku typu Mi-8MTV-7 (Mi-17V-7) ale nakonec nepřekročil projektové stádium. Prototyp vrtulníku typu Mi-8MTV-6 (v.č. 96369 / RA-70898) vznikl v roce 2001 a vyznačoval se instalací protáhlého „delfíního“ nosu, jedněch odsuvných postranních dveří, zaoblených dvoudílných záďových nákladových vrat, rozměrných hranatých okének na bocích nákladové kabiny a palubního topení v samostatné gondole uchycené k pravoboku trupu, na úrovni stropu kabiny. Součástí zkoušek prototypu Mi-8MTV-6 (RA-70898) se staly též zkoušky zaměřené na prověření způsobilosti pro činnost z VPD nacházejících se ve velkých nadmořských výškách a v oblastech s horkým podnebím. V průběhu zmíněných zkoušek, které byly realizovány mezi zářím a říjnem roku 2001 na Tibetské náhorní plošině, prototyp Mi-8MTV-6 (RA-70898) vzlétl z VPD nacházející se ve výšce 5 357 m a dosáhl výšky 7 950 m. V letech 2003 až 2004 bylo do ČLR vyvezeno celkem 24 těchto strojů. Jejich provozovatelem se přitom stalo PLA a PLAAF. V ČLR jsou vrtulníky typu Mi-8MTV-6 (Mi-17V-6) (Hip L) nazývány Mi-17V-7. PLA a PLAAF tyto stroje provozuje zejména ve velehorských oblastech Tibetu a Xinjiangu. Hlavním posláním čínských Mi-17V-7 (Hip L) je přeprava VIP. PLAAF ale tyto stroje využívá též k pátrací a záchranné činnosti.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp a 24 sériových strojů

Uživatelé:  ČLR

 

 

 

Posádka:    dva piloti a palubní mechanik

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov VK-2500 s max. výkonem po 2 050 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor typu 8A813S Kontur-10S s mechanicky natáčenou štěrbinovou anténou, instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radaru slouží k navigaci a sledování nebezpečných meteorologických jevů. Nebezpečné meteorologické jevy přitom dokáže detekovat (v automatickém režimu) na vzdálenost 150 km. V případě turbulence jeho detekční dosah (v automatickém režimu) činí 100 km. Zatímco město (o velikosti Velkého Novogrodu) je tento typ radiolokátoru schopen detekovat na vzdálenost 150 až 200 km (při letu ve výšce 7 000 m), hladinové plavidlo o hmotnosti 2 000 t na vzdálenost 50 až 70 km (při letu ve výšce 3 000 m), pobřeží na vzdálenost 250 km (při letu ve výšce 7 000 m).

Kapacita:    24 až 36 výsadkářů, 12 ležících raněných s jedním zdravotníkem nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s rozměry 5,34 m x 2,34 m x 1,80 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,99 m
Výška: 4,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup: 6 000 m
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017