Autoflight Prosperity I (V2000/V1500M)

Autonomní eVTOL typu Prosperity I z dílny společnosti Autoflight ze Shanghaie slouží k městské a meziměstské dopravě pasažérů. Drak tohoto stroje je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. eVTOL typu Prosperity I je koncipován jako hornoplošník s krátkým kapkovitým trupem, štíhlým lichoběžníkovým křídlem s proměnným vzepětím, které je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety, a štíhlou zdvojenou lichoběžníkovou SOP. Jeho trup se nápadně podobá trupu lehkého vrtulníku a kromě bohatě zasklené kabiny ukrývá též malý zavazadlový úložný prostor. Kabina prvních dvou vývojových modifikací tohoto stroje ukrývá sedadla pro čtyři osoby. Její zasklení se sestává ze čtyř rozměrných oken, dvou čelních a dvou postranních. U třetí, definitivní, vývojové modifikace se v kabině tohoto stroje nacházejí sedadla pro pět osob. Kabina konečné vývojové modifikace eVTOLu typu Prosperity I je navíc opatřena jen třemi rozměrnými okny, jedním čelním a dvěma postranními. Zatímco první vývojová modifikace eVTOLu typu Prosperity I k vzletu a přistání využívá pevný čtyřbodový podvozek, druhá vývojová modifikace tohoto stroje je opatřena pevným tříbodovým podvozkem příďového typu, u poslední, třetí, vývojové modifikace je použit podvozek lyžový. Poslední vývojová modifikace tohoto stroje má ale též odlišně tvarovaný trup a větší celkové rozměry. Jednotlivé vývojové modifikace eVTOLu typu Prosperity I se ale od sebe navzájem odlišují též počtem pohonných jednotek a štíhlých vřetenovitých křídelních nosníků nosných rotorů. První dvě vývojové modifikace tohoto stroje jsou opatřeny pouze jedním párem křídelních nosníků, který je vpředu navzájem propojen štíhlou lichoběžníkovou kachní ploškou s půdorysem ve tvaru písmene „V“. Pod jejich zadními částmi se pak nachází instalace štíhlých lichoběžníkových svislých ploch (SOP). U definitivní, třetí, vývojové modifikace eVTOLu typu Prosperity I je pod vnějšími částmi modifikovaného křídla, které má větší rozpětí, umístěn ještě jeden pár nosníků, mající výrazně menší délku než pár vnitřní. Pohon první vývojové modifikace tohoto stroje obstarává deset efektromotorů. Zatímco dva z nich roztáčejí dvoulisté tlačné vrtule, které se nacházejí na koncích křídelních nosníků a které zajišťují pohon při dopředném letu, zbylých osm elektromotorů pohání malé dvoulisté nosné rotory. Ty jsou uchyceny k hřbetu křídelních nosníků a slouží k svislému vzletu a přistání. Zatímco čtyři z nich se nacházejí před křídlem, dva na úrovni kachní plochy a dva mezi kachní plochou a křídlem, další dva jsou instalovány na vrcholu úzkých šípových horizontálních pylonů, které se nacházejí na úrovni křídla, poslední dva nosné rotory jsou umístěny za křídlem, na úrovni kořene náběžné hrany zdvojené SOP. U druhé vývojová modifikace eVTOLu typu Prosperity I byly obě dvoulisté tlačné vrtule nahrazeny jednou třílistou vrtulí s větším průměrem. Ta se přitom nachází na zádi trupu. Současně byly u tohoto modelu šípové horizontální pylony s třetím párem dvoulistých nosných rotorů přesunuty na záď ocasních nosníků, na úroveň zdvojené SOP. Definitivní, třetí, vývojovou modifikaci eVTOLu typu Prosperity I při dopředném letu pohánějí hned tři elektromotory, které jsou opatřeny malými dvoulistými vrtulemi. Zatímco dvě z nich jsou instalovány na koncích vnitřního páru podkřídlových nosníků, ta třetí se nachází na zádi trupu. K svislému vzletu a přistání tento model využívá deset elektromotorů s malými dvoulistými rotory. Zatímco čtyři z nich jsou umístěny na hřbetu o poznání kratších vnějších podkřídlových nosníků, dva před a dva za křídlem, zbylých šest nosných rotorů je uchyceno k vnitřním podkřídlovým nosníkům, čtyři před křídlem, z toho dva na úrovni kachní plochy a dva mezi kachní plochou a křídlem, a dva za křídlem, na úrovni kořenů náběžné hrany SOP. Napájení elektromotorů eVTOLu typu Prosperity I obstarávají palubní lithium-iontové baterie s kapacitou 160kWh. Zmíněný stroj je přitom schopen bezpečně pokračovat v letu i po výpadku dvou elektromotorů, a to ve všech letových režimech. eVTOL typu Prosperity I byl navržen renomovaným konstruktérem Fraknem Stephensonem, který má mimo jiné na svědomí designy automobilů značky Ferrari, McLaren a Maserati. Široké veřejnosti byl první prototyp tohoto stroje (ROC♯1), který odpovídá prvnímu vývojovému provedení, poprvé prezentován v září roku 2021 na Airshow China 2021. Dne 22. listopadu toho samého roku bylo oznámeno, že projekt eVTOLu typu Prosperity I získal německého investora v podobě Lukasze Gadowského. Zmíněná investice přitom čítala 100 miliónů dolarů. Tomu dne 18. ledna 2022 následovalo oznámení o sestavení týmu, který má zajistit certifikaci tohoto stroje na území Německa, resp. u německé pobočky společnosti Autoflight z Augsburgu. Tehdejší plány přitom počítaly s vystavením evropského certifikátu o způsobilosti pro činnost v civilním provozu od agentury EASA (European Union Aviation Safety Agency) do roku 2025. Letové zkoušky prvního prototypu Prosperity I (ROC♯1) se rozeběhly v říjnu roku 2021 a probíhaly v provincii Jiangsu. První přechod z kolmého startu do horizontálního letu tento stroj uskutečnil v lednu roku 2022. V průběhu zmíněného letu přitom prototyp Prosperity I (ROC♯1) dosáhl výšky 150 m a rychlosti 198 km/h. Tehdejší plány počítaly s podáním žádosti o typový certifikát v prvním čtvrtletí roku 2023. Krátce nato se do zkušebního programu zapojil též prototyp druhý (ROC♯2), který byl dokončen v druhém vývojovém provedení. První 8 min video prototypu Prosperity I (ROC♯2) za letu bylo zveřejněno dne 8. června 2022. Zmíněný let se konal 2. dne toho samého měsíce a jeho součástí byl přechod ze svislého vzletu do horizontálního letu, stejně jako přechod z horizontálního letu do svislého přistání. Při tomto letu přitom prototyp Prosperity I (ROC♯2) urazil vzdálenost 14 km a dosáhl rychlosti 172 km/h. Žádní cestující se ale na jeho palubě tehdy nenacházeli. V konečném, třetím, vývojovém provedení byl podle všeho jako první dokončem prototyp čtvrtý (ROC♯4). Naproti tomu o prototypu třetím (ROC♯3) nejsou k dispozici žádné informace. Přitom není známo ani to, kolik prototypů definitivního vývojového provedení eVTOLu typu Prosperity I bylo postaveno. V říjnu roku 2022 společnost Autoflight otevřela svou pobočku na kalifornském letišti Napa Country. Prvním úkolem zaměstnanců kalifornské pobočky společnosti Autoflight se stala realizace testů eVTOLu typu Prosperity I na území USA. Dne 23. února 2023 prototyp Prosperity I (ROC♯2) urazil rekordní vzdálenost 250,3 km na jedno nabití palubních baterií. Tím tento stroj překonal dálkový rekord eVTOLu z dílny americké společnosti Joby Aviation z roku 2021, který činil 248,8 km. Zmíněný let měl podobu 20-ti okruhů s předem zadanou letovou trasou okolo testovací základny z Jiningu a trval celkem 1 h a 38 min. Dne 27. února 2024 jeden z prototypů eVTOLu typu Prosperity I vykonal první autonomní demonstrační meziměstský let, a to na 50-ti km trase Shenzhen – Zhuhai. Přitom zmíněný stroj překonal, ve výšce cca 100 m, deltu Perlové řeky. Pro zmíněný let konkrétně využil jeden koridorů, které byly vyčleněny speciálně pro provoz nízkoletících vzdušných dopravních prostředků. Tento vůbec první meziměstský let eVTOLu na světě přitom trval 20 min. Automobilem by tato trasa zabrala celé 3 h. V červenci roku 2023 trojice prototypů eVTOLu typu Prosperity I podnikla první let ve formaci. Přitom se jednalo o první let eVTOLů ve formaci na světě. Zatímco první z nich ulétl ve výšce 80 m vzdálenost 28 km za 12 min, ten druhý urazil ve výšce 100 m vzdálenost 91 km za 35 min, poslední z nich dosáhl ve výšce 120 m vzdálenost 120-ti km za 42 min. V rámci tohoto prvního letu ve formaci přitom všechny tři prototypy eVTOLu typu Prosperity I úspěšně podnikly přechod ze svislého vzletu do horizontálního letu a naopak. Jako první byla certifikována nákladní modifikace eVTOLu typu Prosperity I, která vešla ve známost jako V2000CG. Typový certifikát byl přitom tomuto modelu vystaven dne 22. března 2024. Certifikační zkoušky dopravní modifikace eVTOLu typu Prosperity I, která v definitivní podobě nese označení V2000EM (původně byla známa jako V1500M), byly zahájeny v dubnu toho samého roku. Se završením certifikačních zkoušek tohoto modelu se počítá dva roky nato. Nejprve by přitom měla být certifikována bezpilotní varianta eVTOLu typu V2000EM a teprve až poté varianta pilotovaná. S certifikací tohoto stroje v Evropě a USA se počítá za další dva roky. V červnu roku 2023 společnost Autoflight uzavřela dohodu s francouzskou skupinou ADP ohledně realizace zkušebních pilotovaných letů z letiště Pontoise Veliport, nejmodernějšího evropského letiště pro eVTOLy, v rámci akce Re.Invent Air Mobility, která se bude konat v roce 2024 v Paříži v rámci Olympijských a Paralympijských her. Dne 3. března 2024 bylo oznámeno, že byl první eVTOL typu Prosperity I dodán prvnímu zákazníku v podobě blíže neuvedené společnosti z Japonska. Přitom se jednalo o vůbec první dodávku eVTOLu se vzletovou hmotností vyšší než 1 t na světě. Zmíněný stroj by měl přitom podniknout demonstrační lety v rámci výstavy World Expo 2025, která se bude konat mezi dubnem a říjnem roku 2025 v Osace. Mezitím eVTOLy společnosti Autoflight vykonaly více než 10 000 zkušebních letů.

Verze:

Prosperity I (1. prototypová modifikace) – první prototypová modifikace eVTOLu typu Prosperity I. Kabina tohoto modelu ukrývá sedadla pro čtyři osoby a je opatřena čtyřmi rozměrnými okny, dvěma čelními a dvěma postranními. Jeho pohon obstarává deset elektromotorů. Zatímco dva z nich roztáčejí dvoulisté tlačné vrtule, které se nacházejí na koncích křídelních nosníků a které zajišťují pohon při dopředném letu, zbylých osm elektromotorů pohání malé dvoulisté nosné rotory. Ty jsou uchyceny k hřbetu křídelních nosníků a slouží k svislému vzletu a přistání. Zatímco čtyři z nich se nacházejí před křídlem, dva na úrovni kachní plochy a dva mezi kachní plochou a křídlem, další dva jsou instalovány na vrcholu úzkých šípových horizontálních pylonů, které se nacházejí na úrovni křídla, poslední dva nosné rotory jsou umístěny za křídlem, na úrovni kořene náběžné hrany zdvojené SOP. K vzletu a přistání tento model využívá pevný čtyřbodový podvozek. V tomto provedení byl dokončen pouze první prototyp eVTOLu typu Prosperity I (ROC♯1), který poprvé vzlétl v říjnu roku 2021.

Prosperity I (2. prototypová modifikace) – druhá prototypová modifikace eVTOLu typu Prosperity I. Kabina tohoto modelu ukrývá rovněž sedadla pro čtyři osoby a je rovněž opatřena čtyřmi rozměrnými okny, dvěma čelními a dvěma postranními. Jeho pohon obstarává devět elektromotorů, jeden s max. výkonem 201 hp a osm s max. výkonem 135 hp. Silnější 201 hp motor přitom roztáčí třílistou tlačnou vrtuli, která se nachází na zádi trupu a která zajišťuje pohon při dopředném letu. Všech osm 135 hp elektromotorů roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Ty jsou uchyceny k hřbetu křídelních nosníků a slouží k svislému vzletu a přistání. Zatímco čtyři z nich se nacházejí před křídlem, dva na úrovni kachní plochy a dva mezi kachní plochou a křídlem, zbylé dva nosné rotory jsou umístěny za křídlem, dva mezi křídlem a zdvojenou SOP a dva na vrcholech úzkých vertikálních šípových pylonů nacházejících se na úrovni zdvojené SOP. K vzletu a přistání tento model využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. V tomto provedení byl dokončen pouze druhý prototyp eVTOLu typu Prosperity I (ROC♯2), který poprvé vzlétl 2. června 2022.

Prosperity I (3. prototypová modifikace) – třetí prototypová modifikace eVTOLu typu Prosperity I. Tento model má větší celkové rozměry, odlišně tvarovaný trup a další pár podkřídlových nosníků nosných rotorů. Jeho kabina navíc ukrývá sedadla pro pět osob a je opatřena jen třemi rozměrnými okny, jedním čelním a dvěma postranními. Pohon tohoto modelu obstarává hned 13 elektromotorů. Tři z nich přitom roztáčejí dvoulisté tlačné vrtule, které zajišťují pohon při dopředném letu. Zatímco dvě z nich jsou instalovány na koncích vnitřního páru podkřídlových nosníků, ta třetí se nachází na zádi trupu. Zbylých deset elektromotorů roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Zatímco čtyři z nich jsou umístěny na hřbetu o poznání kratších vnějších podkřídlových nosníků, dva před a dva za křídlem, zbylých šest nosných rotorů je uchyceno k vnitřním podkřídlovým nosníkům, čtyři před křídlem, z toho dva na úrovni kachní plochy a dva mezi kachní plochou a křídlem, a dva za křídlem, na úrovni kořenů náběžné hrany SOP. K vzletu a přistání tento model využívá lyžový podvozek. Celkový počet postavených prototypů tohoto modelu není znám. Každopádně v této definitivní prototypové modifikaci byl přinejmenším dokončen čtvrtý prototyp eVTOLu typu Prosperity I v celkovém pořadí (ROC♯4).

V2000EM – základní dopravní modifikace eVTOLu typu Prosperity I. Tento model vychází z třetí prototypové modifikace a jeho vývoj se nyní nachází ve fázi certifikačních zkoušek. Žádost o typový certifikát pro eVTOL typu V2000EM byla přitom CAAC od výrobce přijata dne 26. dubna 2024. Se završením certifikačních zkoušek tohoto modelu se počítá během dvou let.

V2000CG CarryAll – nákladní modifikace eVTOLu typu V2000EM. eVTOL typu V2000CG přitom jako první z řady Prosperity I obdržel typový certifikát. Žádost o typový certifikát byla společností Autoflight podána v září roku 2022 a CAAC přijata 29. dne toho samého měsíce. Typový certifikát byl přitom tomuto modelu vystaven dne 22. března 2024. Tomu předcházel rozsáhlý zkušební program. V rámci zkušebního programu celkem tři prototypy eVTOLu typu V2000CG vykonaly dohromady 156 letů v různých oblastech ČLR, včetně Kunshanu, Jianmgsu, Gansu a Qinghai. Přitom nalétaly celkem 10 000 km. O završení zkoušek tohoto modelu přitom CAAC širokou veřejnost informoval na počátku února roku 2024. Nákladní eVTOL typu V2000CG se stal vůbec prvním eVTOLem na světě se vzletovou hmotností vyšší než 1 t, který obdržel typový certifikát, a současně, po typu EHang 216-S, druhým eVTOLem v celkovém pořadí, jenž obdržel typový certifikát od CAAC. V kabině eVTOLu typu V2000CG lze přitom přepravovat náklad do celkové hmotnosti 400 kg. Dne 22. března 2024, při slavnostním předání typového certifikátu, byla podepsána smlouva se společností ZTO Express, přední čínskou doručovatelskou společností, na dodávku 30-ti eVTOLů typu V2000CG. Současně společnost Autoflight uzavřela partnerství se společností Heli Eastern, největším čínským provozovatelem vrtulníků. Do dnešních dnů se výrobci podařilo získat objednávky na více než 200 těchto strojů. Dne 6. května 2024 jeden z prototypů eVTOLu typu V2000CG podnikl svůj první, 41 min dlouhý, demonstrační let na území Spojených Arabských Emirátů. V průběhu zmíněného letu, který vykonal v Abu Dhabi, urazil vzdálenost 123 km. Po přistání přitom v jeho bateriích stále zbývalo 44 % energie. Ten samý den zde byly prezentovány též eVTOLy typu EHang 216-S, EHang 216-F a EHang 216-L.

V2000CG „požární“ – požární modifikace eVTOLu typu V2000CG. V kabině tohoto modelu se nacházejí čtyři 100 kg velkokapacitní kanystry s hasící kapalinou. Za jejich pomoci lze přitom zkropit plochu o úctyhodné rozloze 800 m2 (tj. 4 x 200 m2). Prototyp požárního V2000CG byl poprvé představen v listopadu roku 2023.

Vyrobeno:  nejméně čtyři prototypy modelu Prosperity I a nejméně tři prototypy modelu V2000CG

Uživatelé:  žádní

 

V2000EM

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       třináct elektromotorů

Kapacita:    pět osob (pět pasažérů v bezpilotním provedení nebo jeden pilot a čtyři pasažéři v pilotovaném provedení)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,5 m
Délka:   11,6 m
Výška: 2,6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 000 kg
Max. užitečné zatížení: 350 kg
Cestovní rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    250 km
Vytrvalost: ?

 

 

V2000CG

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       třináct elektromotorů

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 400 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,5 m
Délka:   11,6 m
Výška: 2,6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 000 kg
Max. užitečné zatížení: 400 kg
Cestovní rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    250 km
Vytrvalost: ?

 



 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.5.2024

 

 

Kontakt

Horák Martin Pardubice chuichi.nagumo(zavináč)seznam.cz