COMAC ET120

Bezpilotní eVTOL typu ET120 z dílny konsorcia COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) zastává roli technologického demonstrátoru dopravního eVTOLu typu ET480. Zmíněný stroj je řešen jako přesná (1:2) aerodynamická zmenšenina eVTOLu typu ET480. eVTOL typu ET120 tedy má poměrně krátký kapkovitý trup, který svou zadní částí plynule přechází ve štíhlý protáhlý kónický nosník ocasních ploch, štíhlé přímé křídlo s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a lichoběžníkové ocasní plochy mající uspořádání do tvaru písmene „T“. Ocasní plochy tohoto stroje doplňuje lichoběžníkový kýlovka. Její instalace se přitom nachází na břichu ocasního nosníku, na úrovni svislé ocasní plochy. Pohon eVTOLu typu ET120 obstarává devět elektromotorů. Osm z nich přitom roztáčí čtyři malé dvoulisté protiběžné nosné rotory. Díky nim je tento stroj schopen svislého vzletu a přistání. Instalace všech čtyř nosných rotorů se nachází na koncích dvou štíhlých nosníků trubkové konstrukce, které jsou uchyceny, za pomoci nízkých pylonů, k horní ploše křídla. Ke každému nosníku jsou přitom uchyceny dva nosné rotory. Zatímco jeden z nich se nachází před křídlem, instalace toho druhého je umístěna za křídlem. Pohon eVTOLu typu ET120 při horizontálním letu obstarává jedna dvoulistá tlačná vrtule. Její instalace se přitom nachází na konci ocasního nosníku, přímo za ocasními plochami. Napájení elektromotorů eVTOLu typu E120 obstarávají palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný čtyřbodový podvozek. Všechny čtyři podvozky tohoto stroje jsou přitom uchyceny k trupu. Experimentální eVTOL typu E120 byl poprvé prezentován na virtuální konferenci „2020 Online E Flight Forum“, která se konala v prosinci roku 2020. Do ledna roku 2021, kdy byla dokončena stavba prototypu eVTOLu typu ET480, tento stroj vykonal 30 letů.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       devět elektromotorů blíže nespecifikovaného typu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.2.2023

 

                

 

Kontakt

Horák Martin Pardubice chuichi.nagumo(zavináč)seznam.cz